کامپیوتر و خستگی چشم

خیره شدن به مانیتورهای کامپیوتر، گوشی های هوشمند و صفحه نمایش بازی های ویدیویی ممکن است منجر به خستگی، خشکی و خستگی چشم شود. خوشبختانه به نظر نمی رسد استفاده از این دستگاه ها اثرات دائمی داشته باشد. برای جلوگیری از خستگی چشم، مانیتور رایانه خود را طوری تنظیم کنید که 2 فوت جلوتر از شما باشد. از نورپردازی روی میز برای کاهش تابش خیره کننده استفاده کنید. هر یک ساعت استراحت کنید. چند دقیقه ای را به چیزی بسیار دورتر از مانیتور نگاه کنید.

از چشمان خود محافظت کنید!

بزرگسالان سالم زیر 40 سال معمولا بینایی پایداری دارند. برای حفظ بینایی و سلامت کلی چشم خود، از عینک آفتابی محافظ UV استفاده کنید. هنگام ورزش یا کار با ابزارهای برقی، ماشین آلات یا مواد شیمیایی – چه در محل کار و چه در خانه، از وسایل محافظ استفاده کنید.

عینک مطالعه

نیاز به عینک مطالعه تقریبا برای همه اتفاق می افتد. زمانی که به اواسط 40 سالگی خود برسید، ممکن است خواندن و انجام سایر کارهای نزدیک دشوار باشد. این تغییر بینایی پیرچشمی نامیده می شود و طبیعی است. برای اصلاح دید خود می توانید از عینک مطالعه، دو کانونی یا لنزهای تماسی چند کانونی استفاده کنید. گاهی اوقات جراحی لیزر نیز می تواند کمک کننده باشد.

آنچه در پیرچشمی اتفاق می افتد

قبل از 40 سالگی عدسی طبیعی چشم بسیار انعطاف پذیر است. این به لنز کمک می کند تا روی اشیایی که نزدیک یا دور هستند تمرکز کند. اما با افزایش سن، لنز انعطاف پذیری خود را از دست می دهد. این امر به تدریج توانایی دیدن اجسام از نزدیک را به خصوص در نور کم کاهش می دهد. اگر پیرچشمی دارید، ممکن است مجبور شوید شیئی مانند کتاب یا منو را دورتر نگه دارید تا آن را به وضوح ببینید.

بیماری های مرتبط با سن و بینایی

برخی بیماری ها مانند دیابت و فشار خون بالا می توانند بینایی و سلامت چشم را تحت تاثیر قرار دهند. دیابت عامل اصلی نابینایی در بزرگسالان است. افراد مبتلا به دیابت ممکن است به رتینوپاتی (نشان داده شده، آسیب به عروق خونی در شبکیه) مبتلا شوند. فشار خون بالا می تواند به رگ های خونی و اعصاب چشم آسیب برساند. می تواند باعث از دست دادن دائمی بینایی شود. وقتی با تغذیه خوب و سیگار نکشیدن از سلامت کلی خود مراقبت می کنید، چشمان شما (و بقیه بدنتان) سود می برند.

آب مروارید و گلوکوم

آب مروارید (نشان داده شده) و گلوکوم می تواند در هر سنی اتفاق بیفتد، اما اغلب در افراد بالای 60 سال اتفاق می افتد. آب مروارید کدر شدن عدسی چشم است. در حین جراحی به راحتی می توان آن را برداشت و با یک لنز مخصوص جایگزین کرد. گلوکوم یا گلوکوم، زوال عصب چشم در طول زمان است. اغلب با افزایش فشار در چشم همراه است. گلوکوم با قطره چشم یا جراحی برای کاهش فشار چشم درمان می شود.

کاهش سرعت دژنراسیون ماکولا

دژنراسیون ماکولا وابسته به سن (AMD) در افراد بالای 60 سال شایع تر است. می تواند باعث از دست دادن نسبی بینایی شود. AMD “مرطوب” زمانی اتفاق می افتد که رگ های خونی جدید، ناخواسته و نشتی در چشم رشد می کنند. با دارو قابل درمان است. AMD “خشک” روند کندتری دارد و درمان خاصی ندارد. اما دوزهای خاصی از ویتامین و مواد معدنی ممکن است آن را کند یا متوقف کنند. در این مورد از پزشک خود بپرسید. توانبخشی بینایی ممکن است به شما در سازگاری با زندگی با AMD کمک کند.

تغذیه و بینایی

یک رژیم غذایی سالم می تواند به حفظ سلامت چشم شما کمک کند. و برخی از غذاها نیز ممکن است به ویژه برای چشم مفید باشند. لوتئین، اسیدهای چرب امگا 3 و ویتامین های C و E ممکن است سلامت چشم را تقویت کنند. بنابراین از مرکبات مانند پرتقال و نارنگی، سبزیجات سبز، برگ‌دار، آجیل و ماهی‌های چرب استفاده کنید. خوردن ماهی و سبزیجات سبز و برگدار نیز ممکن است از دژنراسیون ماکولای مرتبط با افزایش سن جلوگیری کند.

منبع :‌ webmd.com

درخواست مشاوره رایگان به دایرکت صفحه اینستاگرام یا وب سایت ما مراجعه فرمایید:
تماس باما
🔰 دریافت نوبت آنلاین کلینیک سلامت غرب:
نوبت دهی آنلاین
🔰 راههای تماس:
تلفن گویا:
021-49784
021-44630264