تمریناتی برای کمک به خستگی چشم

ملاحظات ایمنی

مدت زمان مطالعه:3 دقیقه

خستگی چشم یک بیماری شایع است که در آن پس از استفاده زیاد، چشمان شما شروع به احساس خستگی یا درد می کنند. معمولاً پس از گذراندن مدت طولانی مطالعه، پشت رایانه یا رانندگی، دچار خستگی چشم می شوید. بیشتر موارد فشار چشم موقتی است و پس از استراحت و استراحت به چشم ها ناپدید می شود. در مواردی که فشار چشم شما را آزار می دهد، تمرینات متعددی وجود دارد که می توانید برای تسکین سریعتر آن انجام دهید.

تمریناتی برای کمک به خستگی چشم

نگاه کردن به اجسام بسیار روشن یا بسیار کم نور باعث می شود مردمک چشمان شما سخت تر کار کنند، در حالی که نگاه کردن به یک جسم ثابت می تواند باعث خستگی در عضلاتی شود که چشم شما را هدف گرفته و تمرکز می کنند. همچنین هنگام تمرکز روی یک مورد کمتر پلک می‌زنید، بنابراین چشم‌هایتان خشک می‌شوند و درد می‌کنند. ورزش برای رفع خستگی چشم می تواند به کاهش این نوع خستگی و درد کمک کند.

پلک زدن و خمیازه کشیدن

سریعترین راه برای کاهش برخی از علائم خستگی چشم این است که به چشمانتان کمک کنید تا خود را دوباره روغن کاری کنند. اگر چشمان شما به دلیل تماشای طولانی مدت به یک چیز خشک شده است، پلک زدن و خمیازه کشیدن می تواند به تولید اشک در چشمان شما کمک کند تا چشمان شما را مرطوب کند. چند بار پلک زدن سریع نیز می تواند به پخش شدن اشک در چشمان شما کمک کند و سوزش یا احساس درد را کاهش دهد.

چرخاندن چشم

چرخاندن چشم‌ها، که در تمرین‌های چشم یوگا به‌عنوان «دیدن چرخشی» نیز شناخته می‌شود، به کاهش تنش در ماهیچه‌هایی که چشمان شما را هدف قرار می‌دهند، کمک می‌کند. چرخاندن چشم ها به آرامی در یک جهت و سپس دوباره به عقب می تواند به کاهش تنش و درد در عضلات اطراف و پشت چشم کمک کند. می توانید این کار را سه تا پنج بار پشت سر هم هر ساعت انجام دهید تا به رفع خستگی چشم کمک کنید.

تغییر تمرکز

وقتی ماهیچه هایی که به تمرکز چشم شما کمک می کنند، درد می کنند، تمرین تغییرات تمرکز می تواند به کاهش تنش و درد کمک کند.

مرحله 1: انگشت خود را چند اینچ جلوی بینی خود قرار دهید و روی آن تمرکز کنید، سپس انگشت خود را به آرامی از صورت خود دور کنید.

مرحله 2: هنگامی که بازوی شما کاملاً دراز شد، به چیزی در فاصله دورتر از انگشت خود نگاه کنید. برای چند ثانیه در آنجا تمرکز کنید، سپس به انگشت خود نگاه کنید.

مرحله 3: انگشت خود را به سمت صورت خود برگردانید تا زمانی که بینی شما را لمس کند و تمام مدت روی آن تمرکز کنید. سپس به یک شی در سمت دیگر اتاق نگاه کنید و برای چند ثانیه روی آن تمرکز کنید.

پس از انجام کاری که باعث خستگی چشم شما می شود، این کار را سه بار تکرار کنید.

چشم های کف دست

دست زدن به چشم دو اثر مهم دارد: اول اینکه باید چشمان شما برای مدتی بسته باشد که به خودی خود برای خستگی چشم مفید است. دوم، برخی از مطالعات نشان می‌دهند که ممکن است به گردش خون و مایعات در چشم‌های شما کمک کند و به چشمان شما کمک می‌کند پس از کار سخت راحت‌تر بهبود یابند.

برای دست زدن به چشم‌هایتان، کافی است آن‌ها را ببندید و به آرامی کف دست‌های گرم خود را روی هر دو قرار دهید، بدون اینکه به خود چشم‌ها فشار وارد کنید. سی تا شصت ثانیه به همین صورت بمانید و هر زمان که چشمانتان احساس خستگی کرد این کار را تکرار کنید.

حرکات عمودی و افقی

همانند چرخاندن چشم ها، حرکت دادن چشم ها به صورت عمودی و افقی می تواند به کشش ماهیچه های خسته کمک کند.

مرحله 1: چشمان خود را ببندید، سپس به آرامی به سمت سقف نگاه کنید، سپس به سمت زمین برگردید. سه بار تکرار کنید.

مرحله 2: در حالی که چشمانتان هنوز بسته است، به سمت چپ و سپس به راست خود نگاه کنید. سه بار تکرار کنید.

شما می توانید این فعالیت را یک بار در ساعت انجام دهید تا به کاهش فشار چشم و شل شدن عضلات سفت شده چشم کمک کنید. حرکت پلک های بسته نیز به پخش اشک در سراسر چشم کمک می کند تا خشکی را کاهش دهد.

کمپرس گرم

یک قدم فراتر از دست زدن به چشمان خود، استفاده از کمپرس گرم است. به نظر می رسد که گرما به ایجاد اشک در حالی که عضلات را آرام می کند کمک می کند. این اثرات با هم ترکیب می شوند و بدون وارد کردن فشار اضافی به عضلات ظریف، به تسکین فشار چشم کمک می کنند.

ملاحظات ایمنی

چشمان شما آسیب پذیر هستند، بنابراین مهم است که از آنها مراقبت کنید. اگر مرتباً دچار خستگی چشم هستید، ممکن است بخواهید با پزشک خود تماس بگیرید. فشار چشم مداوم یا مزمن ممکن است نشانه ای از مشکلات دیگری مانند آستیگماتیسم درمان نشده یا آسیب های چشمی باشد. در این موارد، به جای تمرینات، خستگی چشم شما با رفع مشکل زمینه ای بهتر درمان می شود.

منبع :‌ webmd.com

درخواست مشاوره رایگان به دایرکت صفحه اینستاگرام یا وب سایت ما مراجعه فرمایید:
تماس باما
🔰 دریافت نوبت آنلاین کلینیک سلامت غرب:
نوبت دهی آنلاین
🔰 راههای تماس:
تلفن گویا:
021-49784
021-44630264