چشم صورتی که به عنوان ورم ملتحمه نیز شناخته می شود، می تواند همه را در سراسر جهان از کودکان گرفته تا بزرگسالان تحت تاثیر قرار دهد. این عارضه نام خود را از ایجاد رنگ قرمز خونی در چشم گرفته است و می تواند یک یا هر دو چشم را درگیر کند. علاوه بر این، چشم صورتی یکی از دلایل رایج برای مراجعه به مطب پزشکی و چشم پزشکی است.

در زیر بیشتر در مورد چشم صورتی، از جمله اطلاعاتی مانند علائم، علل، درمان و موارد دیگر آورده شده است.

درباره چشم صورتی

چشم صورتی می‌تواند توسط ویروس‌ها، باکتری‌ها، آلرژن‌ها و سایر محرک‌ها ایجاد شود و به روش‌های مختلفی پخش شود.

شستن دست ها، شستن اقلام آلوده و به اشتراک گذاشتن وسایل آلوده از جمله راه های پیشگیری از عفونت یا عفونت مجدد چشم صورتی است.

علل و نوع چشم صورتی و همچنین سن شما تعیین می کند که چه درمان هایی لازم است یا می توان از آنها استفاده کرد.

برخی از شرایط نیاز به مراجعه به یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی دارند، مانند تاری دید، قرمزی شدید چشم، یا علائمی که برای مدت طولانی ادامه دارند.

چه چیزی باعث چشم صورتی می شود و چقدر مسری است؟

چند دلیل برای چشم صورتی وجود دارد. شایع ترین علل ورم ملتحمه عبارتند از:

  • عفونت (ویروسی یا باکتریایی)
  • آلرژن ها
  • سایر عوامل تحریک کننده (مانند دود، مواد شیمیایی، گرد و غبار)
  • همچنین، چشم صورتی می تواند ناشی از تغییرات در باکتری هایی باشد که روی ملتحمه (لایه شفافی که پلک داخلی و قسمت سفید چشم را می پوشاند) زندگی می کنند.

اما اگرچه همه موارد چشم صورتی مسری نیستند، اما تا زمانی که نوع عفونت خود را مشخص نکنید، باید هر موردی را مسری تلقی کنید.

کنژنکتیویت ویروسی و باکتریایی

ویروس ها عامل اصلی عفونی شدن چشم صورتی هستند. چشم صورتی ویروسی ممکن است بر اساس سابقه پزشکی و علائم تشخیص داده شود. چشم صورتی که با سرماخوردگی یا عفونت دستگاه تنفسی فوقانی ظاهر می شود، احتمال اینکه علائم چشم صورتی فرد به دلیل ویروس باشد را افزایش می دهد.

چشم صورتی باکتریایی در کودکان به دلیل تماس نزدیک با دیگران در مدرسه و مهد کودک شایع تر است. نوزادان تازه متولد شده همچنین در معرض خطر ابتلا به چشم صورتی از مادران مبتلا به عفونت های مقاربتی (STIs) مانند کلامیدیا و سوزاک هستند.

چشم صورتی می تواند به روش های مختلفی پخش شود. افراد ممکن است از طریق موارد زیر دچار چشم صورتی ویروسی یا باکتریایی شوند:

  • تماس دست با اشیاء یا دست های آلوده (مثلاً دست دادن)، سپس لمس چشمان خود قبل از شستن دست
  • تماس چشمی با اشیاء آلوده
  • هوا (به عنوان مثال، از طریق قطرات تنفسی ناشی از تنفس، صحبت کردن، سرفه یا عطسه)
  • فعالیت جنسی با تماس چشم به دستگاه تناسلی یا از مادر به نوزاد، در مورد چشم صورتی باکتریایی

قابل توجه است، چشم صورتی ویروسی بسیار مسری است و بیشتر از طریق تماس دست به چشم پخش می شود. دست‌های شما ممکن است با لمس اشک یا ترشحات چشم‌های آلوده، مدفوع و قطرات تنفسی روی سطوح آلوده شوند.

ورم ملتحمه آلرژن یا تحریک کننده

چشم صورتی آلرژیک زمانی رخ می دهد که بدن به یک آلرژن مانند گرده، کپک، شوره حیوانات یا گرد و غبار واکنش نشان می دهد. برخی از موارد آلرژی چشم صورتی به دلیل سایر محرک های محیطی است، مانند:

  • مواد شیمیایی
  • آلودگی هوا به دلیل بخار، دود یا دود
  • سایر محرک ها (به عنوان مثال، لوازم آرایشی یا لنزهای تماسی)

چشم صورتی آلرژیک نیز می تواند فصلی باشد. ممکن است همراه با سایر علائم آلرژی مانند عطسه و خارش بینی رخ دهد و اغلب افراد خانواده هایی را که سابقه تب یونجه (همچنین به عنوان رینیت آلرژیک شناخته می شود)، آسم یا اگزما را تحت تاثیر قرار می دهد.

اگر علت ورم ملتحمه یک آلرژن یا محرک باشد، خطر انتقال وجود ندارد. چشم صورتی آلرژیک زمانی اتفاق می‌افتد که بدن به گرده‌ها، کنه‌های گرد و غبار، شوره حیوانات یا مواد حساسیت‌زای دیگر واکنش نشان دهد. محرک‌هایی مانند لوازم آرایشی یا کلر موجود در آب استخر، می‌توانند باعث قرمزی چشم شوند، اما در این حالت، این بیماری به شخص دیگری منتقل نمی‌شود.

علائم و نشانه های چشم صورتی

ملتحمه ملتهب رگ های خونی را برجسته تر از حد معمول نشان می دهد. چشم صورتی یا قرمز به نظر می رسد و پلک داخلی نیز ممکن است پف کرده و صورتی شود. علائم چشم صورتی می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • سرخی
  • خارش
  • پارگی بیش از حد
  • چشم درد
  • تاری دید
  • حساسیت به نور

ترشحات چشم ممکن است بسته به نوع چشم صورتی متفاوت باشد. پس از یک شب خواب، پلک های آنها ممکن است پوسته پوسته شده و حتی خشک شود. افراد دارای چشم صورتی نیز ممکن است متوجه شوند که مژه هایشان به هم چسبیده است.

هنگامی که آلرژن ها – یا سایر محرک ها – مقصر هستند، چشم صورتی بسیار خارش دارد و ترشحات آبکی تولید می کند.

در نوزادان، چشم صورتی باعث قرمزی و پف کردن پلک ها می شود. کودکان همچنین ممکن است ترشحات، تورم ملتحمه، و پلک های متورم داشته باشند.

چگونه در مورد علائم خود و مدت زمانی که آنها را داشته اید. آنها همچنین ممکن است بخواهند به اشک های شما نگاه دقیق تری بیندازند و ممکن است برای آزمایش عوامل مختلف از جمله:

تولید اشک: متخصص مراقبت از چشم شما ممکن است با قرار دادن یک نوار تست ظریف زیر پلک شما از تست Schirmer استفاده کند تا میزان اشک چشم شما را اندازه گیری کند.

کیفیت: ممکن است از شما خواسته شود که رنگ مخصوصی را در چشم خود قرار دهید تا متخصص مراقبت از چشم شما بتواند بررسی کند که چشمان شما چقدر روغن کاری شده و چقدر طول می کشد تا لایه اشکی شما خشک شود. روش دیگر، آنها همچنین ممکن است یک آزمایش رنگ فلورسین انجام دهند که از رنگ نارنجی و نور آبی استفاده می کند تا ببیند آیا خراش روی قرنیه شما وجود دارد یا خیر.

فیلم اشک: متخصص مراقبت از چشم شما می تواند آرایش لایه اشک شما را نیز بررسی کند. افراد مبتلا به خشکی چشم معمولاً عدم تعادل روغن، آب یا مخاط در لایه اشکی خود دارند.

برای رد سایر نگرانی‌های سلامتی، متخصص مراقبت‌های چشمی یا ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی شما می‌تواند آزمایش‌های اضافی (مانند آزمایش خون) را نیز برای اطمینان از عدم خشکی چشم شما درخواست کند.

گاهی اوقات، حتی اگر علائمی نداشته باشید، ممکن است برای خشکی چشم آزمایش شوید. به عنوان مثال، اگر برای جراحی چشم برنامه ریزی شده اید، ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی شما می خواهد بداند که آیا خشکی چشم دارید یا خیر – و در صورت انجام آن، شما را درمان کند. برای بهترین نتایج جراحی، سطح چشم شما باید تا حد امکان در وضعیت خوبی باشد. جراحی، مانند لیزیک، همچنین برای خشک کردن و تحریک چشم ها شناخته شده است که می تواند علائم شما را بدتر کند.

منبع :‌health

درخواست مشاوره رایگان به دایرکت صفحه اینستاگرام یا وب سایت ما مراجعه فرمایید:
تماس باما
🔰 دریافت نوبت آنلاین کلینیک سلامت غرب:
نوبت دهی آنلاین
🔰 راههای تماس:
تلفن گویا:
021-49784
021-44630264