• چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

3 دقیقه مطالعه

پف های زیر چشم شما معمولا یک نگرانی زیبایی هستند، نه یک مشکل پزشکی. علائم پف های زیر چشم ممکن است شامل تورم، شل شدن پوست و حلقه های تیره در ناحیه آسیب دیده باشد.

افراد مسن ممکن است بیشتر مستعد ایجاد پف های زیر چشم خود باشند. با افزایش سن، ماهیچه ها و بافت های نزدیک چشم ضعیف می شوند که می تواند باعث افتادگی شود. همچنین ممکن است مایع در ناحیه زیر چشم شما جمع شود، که همچنین می تواند باعث تورم شود.

پف های زیر چشم نیز ممکن است ناشی از موارد زیر باشد:

  • آلرژی.
  • تجمع مایعات در ناحیه زیر چشم.
  • وراثت، به خصوص اگر پف های زیر چشم ممکن است در خانواده شما وجود داشته باشد.
  • عادات بد خواب.
  • سیگار کشیدن.

دلیل آن می تواند احتباس آب به دلیل خوردن وعده های غذایی با سطوح بالای نمک باشد. التهاب یا احتقان ناشی از یک واکنش آلرژیک نیز ممکن است دلیل ایجاد پف های بسیار قابل مشاهده زیر چشم باشد.

  • درمان

بیشتر درمان‌های خانگی برای پف های زیر چشم بر کاهش ظاهر یا تورم آنها متمرکز است.

  • چای کافئین دار

قرار دادن چای کیسه ای کافئین دار زیر چشم ممکن است به پف های زیر چشم شما کمک کند. کافئین جریان خون به پوست را کاهش می دهد و به سفت شدن رگ های خونی شما کمک می کند. انقباض یا سفت شدن عروق باعث کاهش پف و تیرگی پوست می شود. با این حال، یک مطالعه نشان داد که اثر خنک کنندگی کیسه های چای به جای کافئین بود که به کاهش پف چشم کمک کرد.

برای استفاده از چای کافئین دار برای از بین بردن کیسه های زیر چشم، ابتدا چای را دم کرده و سپس چای کیسه ای را خنک کنید. هنگامی که آنها سرد شدند، چای کیسه ای را به مدت 15 تا 30 دقیقه زیر چشمان خود قرار دهید. چای سبز یا سیاه بهترین است، زیرا دارای خواص ضد التهابی است که ممکن است تورم را نیز کاهش دهد.

  • کمپرس سرد

به طور مشابه، کمپرس سرد مانند چای کیسه‌ای عمل می‌کند و رگ‌های خونی شما را منقبض می‌کند و به کاهش ظاهر کبودی چشم‌ها کمک می‌کند. قبل از قرار دادن کمپرس زیر چشم، مطمئن شوید که کمپرس خیلی سرد نباشد یا آن را در یک حوله بپیچید. کمپرس را فقط برای چند دقیقه زیر چشم خود قرار دهید.

  • رتینوئیدها

در نهایت، رتینوئیدها – مواد حاوی ویتامین A – می توانند به کاهش سیاهی و افتادگی پوست کمک کنند. رتینوئیدها کلاژن را افزایش می دهند، پروتئینی که برای سفت نگه داشتن پوست و جلوگیری از چین و چروک کار می کند. رتینوئیدها همچنین تولید ملانین را کاهش می دهند. ملانین یک رنگدانه طبیعی است که ممکن است لکه های تیره روی پوست شما را افزایش دهد.

رتینوئیدهای بدون نسخه را می توان به شکل کرم و ژل یافت. برای اطلاعات بیشتر با پزشک خود صحبت کنید. اگر باردار هستید از رتینول استفاده نکنید.

پیشگیری طولانی مدت:

چندین مرحله وجود دارد که می توانید برای جلوگیری از پف های زیر چشم خود انجام دهید.

اگر سیگار می کشید، عادت نیکوتین خود را ترک کنید. سیگار باعث کاهش ویتامین C شما می شود که در ایجاد کلاژن در پوست شما مهم است. بدون کلاژن کافی، پوست شما ممکن است راحت تر چروک شود.خوردن غذاهای غنی از کلاژن می تواند به جلوگیری از افتادگی نزدیک چشم کمک کند. غذاهای سرشار از کلاژن عبارتند از: گوشت گاو، مرغ، ماهی، لوبیا، تخم مرغ و سایر محصولات لبنی.

مطمئن شوید که خواب کافی دارید. پزشکان توصیه می کنند که بزرگسالان هفت تا نه ساعت در شب بخوابند. خوابیدن با سر بالا نیز ممکن است به جلوگیری از تجمع مایع در زیر چشم کمک کند که به جلوگیری از تورم کمک می کند.

علاوه بر این، از نمک زیاد در رژیم غذایی خود اجتناب کنید. انجمن قلب آمریکا توصیه می کند که بزرگسالان نباید بیش از 1500 میلی گرم نمک در روز مصرف کنند. همچنین مطمئن شوید که مقدار زیادی آب می نوشید.

در نهایت، این پف های زیر چشم شما ممکن است ناشی از آلرژی باشد. در مورد داروهای آلرژی با پزشک خود صحبت کنید.

  • چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

کیسه های زیر چشم معمولا بی ضرر هستند. اگر تورم شدید، دردناک، خارش دار یا طولانی مدت بود، به پزشک مراجعه کنید. یک متخصص مراقبت های بهداشتی می خواهد مطمئن شود که تورم ناشی از یک مشکل پزشکی مانند عفونت شدید یا یک آلرژی ناشناخته نیست.

درمان های تهاجمی تری برای کیسه های زیر چشم در دسترس است. اینها شامل پرکننده ها، لایه برداری شیمیایی و احتمالاً جراحی پلک است. هنگام بررسی این گزینه ها با پزشک خود مشورت کنید.

منبع :‌webmd

درخواست مشاوره رایگان به دایرکت صفحه اینستاگرام یا وب سایت ما مراجعه فرمایید:
تماس باما
🔰 دریافت نوبت آنلاین کلینیک سلامت غرب:
نوبت دهی آنلاین
🔰 راههای تماس:
تلفن گویا:
021-49784
021-44630264