نکاتی برای داشتن چشم های سالم تر(قسمت اول)

  • 20 ثانیه استراحت کامپیوتری داشته باشید

خیره شدن به کامپیوتر (یا هر صفحه دیجیتال) به چشمان شما آسیبی نمی رساند، اما می تواند باعث احساس خستگی و خشکی آنها شود. با کمال تعجب، وقتی به صفحه نمایش نگاه می کنیم، تقریباً نصف دفعات پلک زدن ما است. قانون 20/20/20 را دنبال کنید: هر 20 دقیقه، حداقل 20 ثانیه به فاصله 20 فوتی نگاه کنید. همچنین، صفحه نمایش خود را طوری قرار دهید که حدود 25 اینچ دورتر و کمی زیر سطح چشم قرار گیرد. با حرکت دادن منابع نور یا استفاده از فیلتر صفحه نمایش، تابش خیره کننده را کاهش دهید.

  • همیشه از عینک آفتابی استفاده کنید

اشعه ماوراء بنفش می تواند مانند پوست شما به چشمان شما آسیب برساند. اثرات اضافه می شود و می تواند باعث مشکلاتی مانند آب مروارید، سوختگی قرنیه و حتی سرطان پلک شود. هر زمان که بیرون هستید – حتی در روزهای ابری – از عینک آفتابی یا عینک‌هایی استفاده کنید که 99% تا 100% اشعه‌های UV-A و UV-B را مسدود می‌کنند. عینک های محافظ نباید گران باشند، فقط برچسب استاندارد آنها را بررسی کنید. گذاشتن کلاه نیز میتواند تا حد بسیاری مانع از قرار گرفتن در معرض اشعه های مضر شود. برف، آب، ماسه و بتن همگی می توانند اشعه UV را منعکس کنند.

  • در محل کار و بازی از عینک ایمنی استفاده کنید

تقریبا نیمی از آسیب های چشمی در خانه اتفاق می افتد، نه در محل کار. هر زمان که پروژه ای ممکن است زباله ها  و ذرات گرد و غبار را به پرواز درآورد یا مواد شیمیایی خطرناکی را پاشش کند از عینک ایمنی استفاده کنید. عینک محافظ ممکن است از 90 درصد آسیب های چشمی مرتبط با ورزش را نیز جلوگیری کند. لنزهای عینک باید از پلاستیک پلی کربنات ساخته شوند  که 10 برابر بیشتر از سایر مواد در برابر ضربه مقاوم است. برخی از ورزش هایی که بیشترین آسیب را دارند عبارتند از: بیسبال/سافت بال، ورزش های راکتی، چوگان و بسکتبال.

  • برای قلب و چشمان خود بخورید.

غذاهایی که به گردش خون کمک می کنند برای قلب، چشم و بینایی شما مفید هستند. غذاهای مفید برای قلب مانند مرکبات، سبزی های برگ دار تیره و غلات کامل را انتخاب کنید. غذاهای غنی از روی – لوبیا، نخود، بادام زمینی، صدف، گوشت قرمز بدون چربی و مرغ – می توانند به چشم کمک کنند تا در برابر آسیب نور مقاومت کند، همچنین ویتامین A موجود درهویج برای چشم شما مفید است. سایر مواد مغذی که به چشم کمک می کنند عبارتند از بتاکاروتن (که در بسیاری از میوه ها و سبزیجات زرد یا نارنجی یافت می شود) و لوتئین و زآگزانتین (موجود در سبزی های برگ دار و محصولات رنگارنگ).

  • مشکلات چشم را نادیده نگیرید.

اگر چشمان شما خارش یا قرمزی دارد، آن ها را با کمپرس سرد، آنتی هیستامین ها یا قطره های چشمی تسکین دهید. اگر احساس شن و ماسه می کنید، مانند شن و ماسه در چشمتان، با آب نمک رقیق شده بشویید. در صورت ادامه علائم یا داشتن چشم درد، ترشحات، تورم یا حساسیت به نور به پزشک مراجعه کنید. دلایل دیگر برای مراجعه به پزشک: لکه‌های شناور تیره، جرقه‌های نور یا هر زمانی که به‌طور طبیعی نمی‌توانید ببینید.

  • لنزهای تماسی خود را تمیز کنید.

با مراقبت از لنزهای خود از چشمان خود مراقبت کنید. همیشه قبل از دست زدن به لنز دست های خود را بشویید و خشک کنید. فقط از پاک کننده ها و قطره های مورد تایید چشم پزشک استفاده کنید. هر بار که لنزها را بیرون می آورید، کیس را با استفاده از محلول نمک – نه با آب لوله کشی – تمیز کنید، بشویید و خشک کنید و هر دو تا سه ماه یکبار آن را تعویض کنید. هنگام شنا یا استفاده از محصولات پاک کننده مانند سفید کننده از لنز استفاده نکنید. هنگام خواب، حتی برای چرت زدن، لنزهای روزانه را در چشمان خود قرار ندهید و از لنزهای طولانی تر از حد توصیه شده استفاده نکنید.

منبع:webmd

درخواست مشاوره رایگان به دایرکت صفحه اینستاگرام یا وب سایت ما مراجعه فرمایید:
تماس باما
🔰 دریافت نوبت آنلاین کلینیک سلامت غرب:
نوبت دهی آنلاین
🔰 راههای تماس:
تلفن گویا:
021-49784
021-44630264