چه مدت می توانم از لنزهایم استفاده کنم؟

لنزهای خود را هر چند وقت یکبار که پزشک پیشنهاد می کند، تعویض کنید، حتی اگر هر روز از آن استفاده نکنید. به عنوان مثال، اگر نوع یکبار مصرفی دارید، پس از یک بار پوشیدن آن‌ها را بیرون بیندازید، حتی اگر هنوز احساس تازگی می‌کنند. وقتی بیشتر از آنچه باید از لنز استفاده می کنید، یا زمانی که با لنزهایی می خوابید که برای استفاده یک شبه ساخته نشده اند، خطر ابتلا به عفونت چشم را افزایش می دهید.

قبل از اینکه لنزهای خود را لمس کنید.

همیشه قبل از گذاشتن یا بیرون آوردن لنز دست های خود را بشویید. با صابون های روغنی یا با صابون های عطر که زیاد کف مبکنند ، نشویید. لنزها می توانند به دست های مرطوب بچسبند و همچنین باکتری هایی در آب لوله کشی زندگی می کنند که می توانند به لنزها بچسبند – بنابراین همیشه دست های خود را با یک حوله بدون پرز خوب خشک کنید. اگر می خواهید از مرطوب کننده استفاده کنید، تا زمانی که لنزهای خود را قرار دادید صبر کنید. بقایای لوسیون ها می تواند به آنها بچسبد.

قرار دادن لنزهای خود

هر بار با یک چشم شروع کنید تا لنزهای راست و چپ را با هم ترکیب نکنید. از انگشت اشاره خود استفاده کنید تا لنز را از بسته یا کیف بیرون بیاورید و داخل کف دست خود بکشید. آن را با محلول توصیه شده توسط چشم پزشک شستشو دهید. لنز را روی نوک انگشت اشاره خود قرار دهید. پلک پایین خود را با انگشت وسط همان دست به سمت پایین بکشید و با دست دیگر پلک بالایی خود را بگیرید. لنز را مستقیماً روی عنبیه چشم خود قرار دهید. به آرامی پلک های خود را رها کنید و پلک بزنید.

درآوردن لنزهای خود

ابتدا دست های خود را قبل از برداشتن هر گونه لنز بشویید و خشک کنید. برای بیرون آوردن لنزهای نرم، پلک پایینی خود را پایین بکشید. به بالا یا به پهلو نگاه کنید و به آرامی لنز خود را به سمت سفیدی چشم حرکت دهید. با استفاده از انگشت شست و اشاره، لنز را به آرامی فشار دهید و آن را از روی چشم خود بردارید. برای لنزهای قابل نفوذ گاز، چشمان خود را کاملا باز کنید و پوست نزدیک گوشه چشم خود را به سمت گوش خود بکشید. روی کف دست باز خم شوید و پلک بزنید. لنز باید در کف دست شما بیرون بیاید.

تمیز کردن و ذخیره سازی

راه های زیادی برای تمیز کردن لنز وجود دارد. یک محلول چند منظوره به شما امکان می دهد لنزهای خود را تمیز، شستشو، ضدعفونی و نگهداری کنید. برخی از سیستم ها محصولات جداگانه ای برای تمیز کردن و شستشو دارند. محلول های “بدون مالش” می گویند که شستشو به تنهایی لنزها را تمیز می کند، اما تحقیقات نشان می دهد که مالش بهتر تمیز می شود. با محلول پراکسید هیدروژن، لنزهای خود را در محفطه ای قرار می دهید که  محلول قرار می گیرد. همچنین محلول پراکسید هیدروژن یک خط قرمز خواهد داشت، به این معنی که هرگز آن را مستقیماً در چشم خود قرار ندهید. قبل از اینکه لنز را دوباره در چشمان خود قرار دهید، بگذارید لنز برای مدت زمان مشخص در محلول خیس شود.

آب و لنزها با هم مخلوط نمی شوند.

اگر محلول لنز تماسی ندارید، ممکن است وسوسه شوید که لنزهای خود را با آب شیر بشویید. انجامش نده! آب گاهی اوقات دارای میکروب هایی است که می توانند باعث عفونت های جدی چشم شوند. حتی در حمام از کنتاکت استفاده نکنید. و هرگز لنزهای خود را در دهان خود قرار ندهید یا از بزاق برای خیس کردن آنها استفاده نکنید.

این مورد نیز مهم است!!

قاب لنز خود را به همان دقتی که لنزهای خود را تمیز می کنید، تمیز کنید. شما باید حداقل هر شب آن را با محلول ضد عفونی کننده شستشو دهید. کیف را با دستمال پاک کنید و بگذارید در هوا خشک شود تا از شر باکتری‌های ماندگار خلاص شوید. کیس خود را هر 3 ماه یا بیشتر تعویض کنید.

وقتی لنزهای شما درد می کند.

لنز ممکن است احساس ناراحتی کند اگر چیزی روی یا زیر آن باشد یا اگر از داخل به بیرون باشد. لنز را بیرون بیاورید و آن را با قطره های مرطوب کننده یا محلول غیر پراکسید بشویید تا کثیفی یا گرد و غبار از بین برود. اگر لنزهای تماسی خود را ناخوشایند نگه دارید، به استفاده از لنزهای تماسی خود ادامه ندهید. و زمانی که چشمان شما قرمز و تحریک شده است آنها را نپوشید. اگر پس از توقف استفاده از آنها بهتر نشدید، به چشم پزشک مراجعه کنید.

منبع :‌ webmd.com

درخواست مشاوره رایگان به دایرکت صفحه اینستاگرام یا وب سایت ما مراجعه فرمایید:
تماس باما
🔰 دریافت نوبت آنلاین کلینیک سلامت غرب:
نوبت دهی آنلاین
🔰 راههای تماس:
تلفن گویا:
021-49784
021-44630264