اگر به بیماری خشکی چشم مبتلا هستید، همتایان شما ممکن است زمانی که هوا سرد می شود کمی بیشتر به رطوبت چشم نیاز داشته باشند.

هوای سرد به اندازه هوای گرم رطوبت را در خود نگه نمی دارد. افت رطوبت باعث می شود اشک های شما حتی سریعتر تبخیر شوند. و وزش باد سرد روی صورت شما کمکی نمی کند. به علاوه، شما احتمالاً زمان بیشتری را در داخل خانه با هوایی که دما پایین است سپری می کنید.

این والوپ زمستانی می تواند شما را با چشم درد، تاری دید و/یا احساس شن ایجاد کند. وقتی احساس می کنید چیزی در آنها گیر کرده است ممکن است چشمان شما اشک بریزد. اما این قطره های آبکی به اندازه کافی به اطراف نمی چسبند تا رطوبت طولانی مدت ایجاد کنند.

خبر خوب این است که راه هایی برای محافظت و تسکین چشمان شما در زمستان وجود دارد. ممکن است به قطره های خاص، تغییر شیوه زندگی یا سایر درمان ها نیاز داشته باشید. چشم پزشک شما می تواند به شما بگوید که چه چیزی بهترین است. در اینجا چند نکته برای شروع شما وجود دارد.

از اشک مصنوعی استفاده کنید

قطره های چشمی بدون نسخه (OTC) احتمالا اولین چیزی است که چشم پزشک شما پیشنهاد می کند. اگر علائم خفیف هستند، این “اشک های مصنوعی” ممکن است تنها درمانی باشد که به آن نیاز دارید. اما بیش از یک نوع وجود دارد. از چشم پزشک خود بپرسید که کدام یک برای شما مناسب است.

بسیاری از قطره های چشمی دارای مواد نگهدارنده هستند. آنها به جلوگیری از رشد میکروب ها در داخل بطری کمک می کنند، اما ممکن است چشم شما را آزار دهند. اگر از قطره های بدون مواد نگهدارنده استفاده می کنید، آنها را چهار بار یا بیشتر در روز استفاده کنید. این ها در ویال های یکبار مصرف عرضه می شوند.

همچنین می توانید اشک مصنوعی را به شکل ژل یا پماد امتحان کنید. آنها ممکن است دید شما را کمی تار کنند، بنابراین معمولاً بهتر است قبل از خواب از آنها استفاده کنید.

تغییر سبک زندگی ایجاد کنید

بیشتر پلک بزنید. این به چشمان شما یک پوشش تازه از رطوبت کمک می کند. اگر تمام روز به صفحه نمایش نگاه کنید، ممکن است کمتر پلک بزنید. حداقل هر ساعت یکبار 5 دقیقه استراحت کامپیوتری داشته باشید. یا هر 20 دقیقه به مدت 20 ثانیه به 20 فوت دورتر نگاه کنید. این قانون 20/20/20 نامیده می شود.

لنزهای خود را تغییر دهید لنزهای نرمی را که هر روز دور می اندازید، امتحان کنید. اگر این کار کمکی نکرد، از چشم پزشک خود بپرسید که آیا باید لنزهای تماسی را برای افراد دارای خشکی چشم تهیه کنید. یا می توانید به عینک بروید.

اگر عینک آفتابی معمولی به اندازه کافی از شما در برابر باد محافظت نمی کند، چشمان خود را در فضای باز بپوشانید.

گرما را از صورت خود دور کنید. دریچه ها یا بخاری های خودرو را تعویض کنید تا مستقیماً به سمت چشمان شما باز نباشند.

داروی خود را چک کنید برخی داروها یا ترکیبات موجود در آنها خشکی چشم را بدتر می کند. برخی از نمونه ها عبارتند از آنتی هیستامین ها و ضد احتقان ها، داروهای ضد افسردگی، قرص های ضد بارداری و داروهای فشار خون. در مورد هر چیزی که مصرف می کنید، از جمله ویتامین ها و مکمل ها، به پزشک خود بگویید.

اسیدهای چرب امگا 3 بیشتری اضافه کنید. اینها روغن های سالمی هستند که در ماهی های چرب مانند سالمون و تن یافت می شوند. شواهدی وجود دارد که نشان می دهد این چربی ها ممکن است التهاب چشم یا پلک شما را کاهش دهند. آنها ممکن است به غدد شما کمک کنند تا اشک های چرب ایجاد کنند. همچنین می توانید از مکمل های امگا 3 استفاده کنید. از پزشک خود بپرسید که آیا آنها برای شما مناسب هستند یا خیر.

آب بیشتری بنوشید. این توصیه خوبی برای هر کسی است. اما زمانی که هیدراته هستید، ممکن است چشمان شما رطوبت خود را کمی آسان تر کند.

در سفر مراقب باشید. برنامه های تعطیلات زمستانی خود را با پزشک خود مرور کنید، به خصوص اگر می خواهید به جایی پرواز کنید یا به کوهستان بروید. هوا در هواپیماها و در ارتفاعات بالا خشک تر است. ممکن است لازم باشد اقدامات بیشتری برای محافظت از چشمان خود انجام دهید.

درمان های خانگی را امتحان کنید

از یک مرطوب کننده استفاده کنید. این کار باعث افزایش رطوبت هوای داخل خانه می شود. هنگام خواب یکی را کنار تخت خود نگه دارید. اگر از دستگاه CPAP استفاده می کنید، ممکن است یک مرطوب کننده کمک زیادی کند. دستگاه‌های CPAP به شما کمک می‌کنند راحت‌تر نفس بکشید. همچنین می توانید از ماسک خواب استفاده کنید که چشمان شما را بپوشاند. می توانید یک مرطوب کننده کوچک و قابل حمل بخرید. اما یک مرطوب کننده مرکزی می تواند رطوبت را در سراسر خانه شما افزایش دهد.

از کمپرس گرم استفاده کنید. حدود 5 تا 10 دقیقه چشمان خود را با حرارت کم ثابت بپوشانید. این ممکن است به افزایش خون رسانی به غدد میبومین شما کمک کند. این غدد ریز در امتداد لبه های پلک شما هستند. آنها قسمت روغنی اشک شما را می سازند که بخش کلیدی لایه رطوبتی چشم شما است.

پلک های خود را ماساژ داده و تمیز کنید. این روش دیگری برای کمک به جریان بهتر روغن در غدد شماست.

با پزشک خود صحبت کنید

خشکی چشم می تواند به مرور زمان به بینایی شما آسیب برساند. اگر تغییر سبک زندگی کافی نیست، چشم پزشک خود را در جریان بگذارید. آنها ممکن است بخواهند سایر مسائل بهداشتی، از جمله سندرم شوگرن را بررسی کنند.

اگر در مدیریت سایر شرایط پزشکی مشکل دارید، به تیم مراقبت های بهداشتی خود اطلاع دهید. برخی، مانند دیابت کنترل نشده و آرتریت روماتوئید، می توانند خشکی چشم را تشدید کنند. مهم نیست که چه چیزی باعث علائم شما می شود، پزشک می تواند با شما برای کمک به حفظ سلامت چشمان شما همکاری کند.

منبع :‌ webmd.com

درخواست مشاوره رایگان به دایرکت صفحه اینستاگرام یا وب سایت ما مراجعه فرمایید:
تماس باما
🔰 دریافت نوبت آنلاین کلینیک سلامت غرب:
نوبت دهی آنلاین
🔰 راههای تماس:
تلفن گویا:
021-49784
021-44630264