• چگونه اتفاق می افتد؟

وقتی سلول‌های سالم در چشم شما تغییر می‌کنند – یا جهش می‌یابند – و به سرعت رشد می‌کنند، می‌توانند توده‌ای از بافتث به نام تومور را تشکیل دهند. اگر این سلول های مشکل ساز در چشم شما شروع شود، سرطان داخل چشم یا سرطان اولیه چشم نامیده می شود. اگر از قسمت دیگری از بدن به چشم شما سرایت کند، سرطان چشم ثانویه نامیده می شود.

  • علائم

شایع ترین علامت سرطان چشم تغییر در بینایی شماست. ممکن است نتوانید به خوبی ببینید، یا ممکن است فلاش های نور یا نقاط (فلوتر) را ببینید. همچنین ممکن است متوجه یک لکه تیره جدید در یک چشم یا تغییر در اندازه یا شکل آن شوید. اما سرطان چشم همیشه علائم اولیه را ایجاد نمی کند، به همین دلیل است که معاینه چشم سالانه مهم است.

  • ملانوم Uveal

این شایع ترین نوع سرطان اولیه چشم است. زمانی اتفاق می‌افتد که سلول‌ها در بخشی از چشم شما به نام uvea تومور ایجاد کنند. این سه قسمت دارد: قسمت رنگی چشم شما به نام عنبیه، جسم مژگانی (مایع می سازد و به تمرکز شما کمک می کند)، و لایه مشیمیه که خون را به چشم شما می رساند. این لایه جایی است که سلول ها معمولاً شروع به تغییر کرده و سرطانی می شوند.

  • رتینوبلاستوما

این شایع ترین نوع سرطان چشم در کودکان است، اما هر سال تنها در 200 تا 300 کودک در ایالات متحده تشخیص داده می شود. معمولاً قبل از 5 سالگی یافت می‌شود. زمانی که نوزاد در رحم است، در قسمت پشتی چشم به نام شبکیه شروع می‌شود. با رشد کودک، سلول هایی به نام رتینوبلاست خارج از کنترل رشد کرده و تومور را تشکیل می دهند. گاهی اوقات برای اولین بار در یک تصویر متوجه می‌شوید، زمانی که یکی از مردمک‌ها با دیگری متفاوت به نظر می‌رسد، معمولاً دارای انعکاس سفید است.

  • لنفوم داخل چشمی

سیستم لنفاوی شما از غدد لنفاوی – غده هایی که به شما کمک می کنند از شر مواد زائد و میکروب ها خلاص شوید، ساخته شده است. آنها بخشی از سیستم ایمنی بدن شما هستند و شما آنها را در سراسر بدن از جمله چشمان خود دارید. این نوع نادر سرطان چشم در آن غدد لنفاوی شروع می شود. تشخیص آن می تواند سخت باشد زیرا علائم برای همه یکسان نیست.

  • ملانوم ملتحمه

پوشش خارجی کره چشم و داخل پلک ملتحمه نامیده می شود. این نوع نادر سرطان زمانی اتفاق می افتد که یک تومور در آن پوشش رشد می کند – می تواند مانند لکه های تیره روی چشم شما به نظر برسد. اگر به سرعت پیدا نشود و درمان نشود، می تواند از طریق سیستم لنفاوی به سایر قسمت های بدن شما سرایت کند.

  • سرطان غدد اشکی

این نوع نادر سرطان زمانی شروع می شود که یک تومور در غدد ایجاد اشک ایجاد می شود. آنها غدد اشکی نامیده می شوند و شما آنها را زیر پلک بالایی هر چشم دارید. این تومورها بیشتر در افرادی که در دهه 30 زندگی خود هستند رخ می دهد.

  • سرطان پلک

این نوع سرطان پوست روی پلک یا داخل آن ظاهر می شود. شایع‌ترین شکل آن – به نام کارسینوم سلول بازال – معمولاً در پلک پایینی شما اتفاق می‌افتد و به دلیل گذراندن زمان بیش از حد زیر نور خورشید ایجاد می‌شود. افرادی که پوست روشن یا رنگ پریده ای دارند بیشتر به آن مبتلا می شوند. اگر سرطان پلک در مراحل اولیه تشخیص داده شود، معمولاً به راحتی و به طور موثر قابل درمان است.

  • سرطان ثانویه چشم

در بیشتر موارد، سرطان از چشم شروع نمی‌شود، بلکه از جای دیگری در بدن شما پخش می‌شود. این سرطان ثانویه نامیده می شود و اغلب با سرطان سینه در زنان و سرطان ریه در مردان اتفاق می افتد. همچنین می‌تواند از پوست، کلیه، روده بزرگ و تیروئید، در میان جاهای دیگر، به چشم‌های شما برود.

  • تشخیص

پزشک در مورد علائم شما می پرسد و بینایی و نحوه حرکت چشمان شما را بررسی می کند. آنها همچنین ممکن است از یک نور و یک لنز ذره بین برای جستجوی علائم تومور در چشم شما استفاده کنند. اگر آنها فکر می کنند ممکن است سرطان چشم داشته باشید، ممکن است بخواهند از اسکن های تصویربرداری مانند سونوگرافی یا MRI برای مشاهده دقیق تر استفاده کنند. و آنها ممکن است بیوپسی را توصیه کنند – آنها مقدار بسیار کمی از بافت را از رشد می گیرند تا زیر میکروسکوپ ببینند که آیا سرطان است یا خیر.

  • درمان: جراحی

اگر تومور کوچک است و به سرعت رشد نمی کند – و مشکلات زیادی برای شما ایجاد نمی کند – ممکن است پزشک شما فقط آن را از نزدیک مشاهده کند. اگر بزرگتر از 10 میلی متر در اطراف یا 3 میلی متر قد باشد، ممکن است جراحی را برای برداشتن بخشی یا تمام چشم توصیه کنند، بسته به اینکه چقدر از آن تحت تأثیر تومور قرار گرفته است.

  • درمان: پرتودرمانی

پزشک شما ممکن است از پرتوهای بالای انرژی (معمولاً نوعی اشعه ایکس) برای از بین بردن سلول‌های سرطانی که ممکن است هنوز در آنجا باشند – با یا بدون جراحی استفاده کند. اما این می تواند به سلول های سالم نیز آسیب برساند و باعث خشکی چشم، ریزش مژه ها یا تیرگی دید شما شود.

  • درمان: لیزر درمانی

رایج‌ترین نوع درمان لیزر، به نام گرما درمانی از طریق مردمک (TTT)، یک پرتو باریک و شدید از نور مادون قرمز را روی چشم شما متمرکز می‌کند تا یک تومور کوچک را کوچک کند. برای درمان ملانوم چشم استفاده می شود، زیرا این سلول ها انرژی نور لیزر را جذب می کنند. با لنفوم داخل چشمی کار نمی کند. لیزر درمانی معمولاً عوارض جانبی کمتری ایجاد می کند.

منبع :‌webmd