چندین روش درمانی مختلف می‌تواند به روان‌سازی چشم‌ها کمک کند و به آنها کمک کند تا احساس بهتری داشته باشند. متخصص مراقبت از چشم شما ممکن است درمان هایی مانند موارد زیر را پیشنهاد کنند:

  1. اشک مصنوعی: این درمان بدون نسخه معمولاً شامل قطره‌های چشمی، ژل‌ها و پمادها است که می‌تواند چشم‌های شما را روان کند.
  2. قطره های چشمی تجویزی: برخی از داروهای خاص – مانند Restasis (سیکلوسپورین) و Xiidra (lifitegrast) – می توانند به چشم کمک کنند تا اشک بیشتری تولید کند.
  3. مراقبت در منزل: برخی از درمان‌هایی که می‌توانید در خانه برای کاهش علائم انجام دهید شامل استفاده از کمپرس گرم یا ماساژ ملایم پلک است.
  4. پلاگ‌های پانکتال دستگاه های کوچکی هستند که پزشک شما می تواند آنها را در مجرای اشک شما قرار دهد تا از خشک شدن سریع اشک شما جلوگیری کند.

کمک گرفتن برای خشکی چشم ضروری است، به این دلیل که آنها می توانند عادت های روزمره مانند خواندن یا رانندگی را ناراحت کنند. هنگامی که علائم خود را نادیده می گیرید، ممکن است شروع به قرمزی و تورم، عفونت، خراش قرنیه، و – در بدترین حالت ممکن – از دست دادن بینایی کنید.

جلوگیری

چند تغییر جزئی در محیط، رژیم غذایی و سبک زندگی شما می تواند به طور قابل توجهی احساس چشمان شما را بهبود بخشد. امتحان برخی از تکنیک های پیشگیرانه زیر ممکن است کمک کند:

  • زمان صرف شده در تهویه مطبوع را به حداقل برسانید: یک اتاق با تهویه مطبوع می تواند رطوبت کمی داشته باشد که باعث خشکی چشم شما می شود. یک مرطوب‌کننده قابل حمل می‌تواند به ایجاد رطوبت و ایجاد احساس راحتی در چشم‌های شما کمک کند
  • هوا را از چشمان خود دور نگه دارید: باد، سشوار، پنکه – همه اینها می توانند چشمان شما را خشک کنند. سعی کنید از وزش باد مستقیم به چشمانتان جلوگیری کنید.
  • از زمان استفاده از صفحه نمایش استراحت کنید: دور ماندن از تلفن یا رایانه ممکن است سخت باشد، به خصوص اگر لازم باشد برای مدرسه یا محل کار روی صفحه نمایش خود باشید. به خاطر داشته باشید که برای جلوگیری از خشک شدن چشمان خود، به طور دوره ای چشمان خود را برای چند دقیقه ببندید یا در طول روز از صفحه نمایش خود فاصله بگیرید.
  • صفحه نمایش های خود را در موقعیت قرار دهید: رایانه، تلفن یا تبلت خود را زیر سطح چشم قرار دهید. اگر برای دیدن صفحه باید به بالا نگاه کنید، چشمان خود را گشاد می کنید که می تواند سریعتر آنها را خشک کند.
  • وقتی بیرون هستید از عینک آفتابی استفاده کنید: نه تنها از چشمان شما در برابر نور خورشید محافظت می کند، بلکه عینک آفتابی شما را در برابر گرد و غبار و باد نیز محافظت می کند.
  • چشمان خود را هیدراته نگه دارید: سعی کنید روزانه حداقل هشت لیوان آب بنوشید و از اشک مصنوعی به عنوان یک امتیاز اضافی استفاده کنید.
  • خواب را در اولویت قرار دهید: در اینجا دلیل دیگری برای تلاش برای زود خوابیدن وجود دارد – شواهدی وجود دارد که نشان می دهد کمبود خواب می تواند علائم خشکی چشم را بدتر کند.
  • با چشمان خود راحت باشید: برخی افراد متوجه می شوند که استفاده از لنزهای تماسی می تواند علائم خشکی چشم را تشدید کند. در روزهایی که چشمان شما بیش از حد حساس است، سعی کنید از لنزهای تماسی خود استفاده نکنید و در عوض از یک عینک استفاده کنید.

منبع :‌health

درخواست مشاوره رایگان به دایرکت صفحه اینستاگرام یا وب سایت ما مراجعه فرمایید:
تماس باما
🔰 دریافت نوبت آنلاین کلینیک سلامت غرب:
نوبت دهی آنلاین
🔰 راههای تماس:
تلفن گویا:
021-49784
021-44630264