درمان های خانگی برای حلقه های تاریک

اولین درمان سیاهی زیر چشم می تواند در خانه شروع شود.

محصولات موضعی OTC

دستیابی به کرم دور چشم بدون نسخه (OTC) برای مبارزه با سیاهی دور چشم اولین گزینه عالی است، اما ابتدا باید این محصول را برای چند ماده اصلی بررسی کنید.

نشان داده شده است که کافئین به کاهش تورم هنگام استفاده روی پوست کمک می کند، که برای درمان سیاهی حلقه های ناشی از التهاب مفید است.

کرم دور چشم رتینول که از مشتقات ویتامین A است، می‌تواند به رشد کلاژن و کاهش رنگدانه‌های پوست کمک کند که در نتیجه پوست زیر چشم صاف و رنگ آن کاهش می‌یابد.

ویتامین K به افزایش گردش خون کمک می کند، خاصیت ارتجاعی پوست را بهبود می بخشد، و ممکن است به آرامی نواحی تیره پوست را روشن کند، و آن را برای درمان سیاهی دور چشم ایده آل می کند.

ویتامین C برای تقویت تولید کلاژن شناخته شده است و همچنین ممکن است به روشن شدن پوست کمک کند تا هرگونه تیرگی یا سایه را از دایره های تیره پنهان کند.

به خاطر داشته باشید که کرم های دور چشم OTC راه حل فوری برای سیاهی زیر چشم نیستند. برای بهترین نتایج، کارشناسان پیشنهاد می‌کنند که محصولات را حداقل به مدت 30 روز امتحان کنید – مگر اینکه پوست شما را تحریک کند – تا بدانید که آیا برای شما مفید است یا خیر.

هنگام استفاده از کرم ها یا سرم های دور چشم، به یاد داشته باشید که پوست ظریف اطراف چشم از نازک ترین پوست های بدن انسان است. از این محصولات طبق دستور استفاده کنید و مراقب باشید که اجازه ندهید وارد چشم شوند تا از تحریک یا سوختگی های سطحی جلوگیری کنید.

چای سبز و سیاه

تاکتیک دیگر می‌تواند شامل استفاده از کیسه‌های چای سبز یا سیاه سرد شده در زیر چشم برای کمک به کاهش التهاب و تحریک گردش خون باشد. کارشناسان معتقدند که این ممکن است به یکنواخت شدن مایع اضافی زیر پوست و کاهش ظاهر تغییر رنگ زیر چشم کمک کند. 144 پاداش – استفاده از سرما درمانی روی پوست می تواند به طور موقت به کاهش تورم کمک کند.

محافظت در برابر آفتاب

اگر سیاهی زیر چشم شما به دلیل قرار گرفتن در معرض نور خورشید است، در مورد محافظت در برابر آفتاب بسیار هوشیار باشید. اشعه ماوراء بنفش خورشید می تواند منجر به رنگدانه های پوست (تیره شدن یا تغییر رنگ) شود و در برخی از افراد به ایجاد حلقه های تیره کمک کند.

برای جلوگیری از آسیب بیشتر خورشید در ناحیه چشم، متخصصان توصیه می‌کنند که از ضد آفتاب‌های بزرگ‌تر مانند عینک آفتابی و کلاه استفاده کنید.

درمان های پزشکی برای حلقه های تاریک

اگر بهبودی را که می خواهید با درمان های خانگی مشاهده نمی کنید، ممکن است وقت آن رسیده باشد که با یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی مشورت کنید. آنها می توانند به کاهش علت سیاهی دور چشم شما کمک کنند – مانند آلرژی، نازک شدن پوست یا کمبود خواب – و گزینه های درمانی حرفه ای را برای کمک به کاهش تغییر رنگ زیر چشم ارائه دهند.

محصولات موضعی تجویزی

بسته به علت زمینه‌ای سیاهی دور چشم، ممکن است یک محصول موضعی با مواد فعال قوی‌تر تجویز شود.

برای حلقه‌های تیره‌ای که از هیپرپیگمانتاسیون (تولید بیش از حد ملانین در پوست) ایجاد شده‌اند، یک محصول موضعی روشن‌کننده پوست مانند هیدروکینون می‌تواند مفید باشد. سایر مواد فعال با نتایج مشابه عبارتند از کوجیک اسید، آزلائیک اسید، و رتینوئیدها که طبق دستور پزشک تجویز می شوند.

مطمئن شوید که از داروهای موضعی تجویزی دقیقاً طبق دستور استفاده کنید، زیرا برخی از آنها ممکن است عوارض جانبی یا خطراتی در صورت استفاده بیش از حد یا نادرست داشته باشند.

پرکننده های تزریقی

پرکننده‌های پوستی تزریقی ساخته‌شده با اسید هیالورونیک که به‌خاطر اثرات حجیم‌کننده و حجم‌دهنده‌شان شناخته می‌شوند، می‌توانند برای کمک به صاف کردن ناحیه زیر چشم استفاده شوند. این می‌تواند تیرگی ناشی از عضله چشمی زیر پوست و رگ‌های خونی قابل توجه را کمتر آشکار کند.

خونریزی، کبودی، تحریک پوست و سایر خطرات می تواند با استفاده از پرکننده ها همراه باشد، که یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی قبل از درمان با شما صحبت خواهد کرد.

لیزر درمانی

لیزر درمانی با هدف قرار دادن گرمای کنترل‌شده در ناحیه مورد نظر تغییر رنگ پوست عمل می‌کند و همچنین رشد سلول‌های جدید پوست را تشویق می‌کند. این به روشن‌تر شدن پوست زیر چشم، لایه‌برداری مجدد ناحیه و کاهش چین و چروک‌هایی که می‌توانند سیاهی دور چشم را تشدید کنند، کمک می‌کند.

بسته به نوع لیزری که استفاده می شود، ممکن است برخی عوارض جانبی خفیف مانند قرمزی، تورم، خارش و موارد دیگر تجربه شود.

لایه برداری شیمیایی

لایه برداری شیمیایی می تواند به روشن شدن رنگدانه های ناخواسته زیر چشم کمک کند. گزینه هایی که حاوی اسید گلیکولیک، آلفا هیدروکسی اسید یا اسید لاکتیک هستند نشان داده شده است که تیرگی را در ناحیه بهبود می بخشد. همچنین منجر به صاف و روشن کننده کلی می شود.

جراحی زیبایی

بسته به علت زمینه ای، چند گزینه جراحی برای درمان سیاهی زیر چشم وجود دارد.

پیوند چربی می‌تواند برای نازک شدن بیش از حد پوست به ناحیه مورد نظر حجم دهد، در حالی که بلفاروپلاستی (روشی برای برداشتن پوست اضافی) می‌تواند ناحیه را از طریق جراحی  سفت و صاف کند – به از بین بردن این سایه‌های تیره کمک می‌کند.

به خاطر داشته باشید که هر جراحی با خطراتی همراه است و هر گونه سوال یا نگرانی را زودتر با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود در میان بگذارید.

سایر درمان های نوظهور

در حالی که تحقیقات بیشتری مورد نیاز است، برخی از مطالعات به موفقیت استفاده از درمان‌های پلاسمای غنی از پلاکت (یا PRP) برای روشن کردن حلقه‌های سیاه زیر چشم ناشی از افزایش سن اشاره کرده‌اند. این شامل گرفتن نمونه خون از بیمار و سپس تزریق پلاسما به ناحیه زیر چشم است.

PRP همچنین برای ریزش مو، بازسازی مفاصل و به عنوان یک درمان کلی ضد پیری صورت استفاده می شود. خطرات بالقوه این روش شامل درد، کبودی، تورم و عفونت است.

چگونه از سیاهی حلقه جلوگیری کنیم؟

سیاهی دور چشم همیشه به طور کامل قابل پیشگیری نیست، اما چند راه وجود دارد که متخصصان توصیه می کنند مراقبت ویژه از پوست خود را برای کمک به به حداقل رساندن احتمال تغییر رنگ محسوس ناشی از ایجاد یا بدتر شدن آن انجام دهید.

  • برای جلوگیری از آسیب پوست و علائم پیری در اطراف چشم، روزانه از کرم ضد آفتاب استفاده کنید.
  • کرم دور چشم را صبح و شب بمالید تا ناحیه ظریف زیر چشم مرطوب بماند.
  • به اندازه کافی بخوابید تا به ترمیم و بازسازی پوست کمک کند..
  • برای جلوگیری از چین و چروک زودرس و پیری پوست، سیگار را ترک کنید.
  • برای کاهش احتباس مایعات از یک رژیم غذایی سالم و کم نمک استفاده کنید و مقدار زیادی آب بنوشید.
  • برای بهبود حالت ارتجاعی و گردش خون در ناحیه زیر چشم، ماساژ ملایم صورت را امتحان کنید.

چه زمانی باید به یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی مراجعه کرد؟

اگر حلقه های تیره زیر چشم شما یک مزاحمت خفیف آرایشی هستند، احتمالاً دلیلی وجود ندارد که فوراً به پزشک مراجعه کنید.

اما اگر ظاهر حلقه‌های سیاه‌تان بر کیفیت زندگی‌تان تأثیر می‌گذارد، یا اگر علائمی مانند سوزش، درد، تورم یا احتقان را نیز تجربه می‌کنید، برای معاینه و تشخیص با یک ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی مشورت کنید.

پس از بررسی تاریخچه پزشکی و علائم شما، ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی می تواند یک معاینه فیزیکی برای رد آلرژی یا سایر بیماری های پوستی یا پزشکی انجام دهد و از آنجا، شما می توانید تعیین کنید که چه گزینه هایی برای یک برنامه درمانی یا روش های زیبایی وجود دارد.

منبع :‌webmd

درخواست مشاوره رایگان به دایرکت صفحه اینستاگرام یا وب سایت ما مراجعه فرمایید:
تماس باما
🔰 دریافت نوبت آنلاین کلینیک سلامت غرب:
نوبت دهی آنلاین
🔰 راههای تماس:
تلفن گویا:
021-49784
021-44630264