جراحی چشم فوتوریفرکتیو کراتکتومی

این نوع از جراحی لیزر چشم که با نام  PRK هم شناخته می شود، به درمان نزدیک بینی، دوربینی یا آستیگمات کمک می کند. اگر مشکل بینایی خفیف یا متوسط باشد، بهتر جواب می دهد.

تمام جراحی های لیزر برای اصلاح مشکل بینایی، این کا را با تغییر شکل قرنیه، قسمت شفاف جلوی چشم، انجام می دهند. قرنیه مانند شیشه نور را از خود عبور می دهد و در پشت چشم به شبکیه می رساند.

جراح حین PRK  پرتو سردی از نور فرابنفش را به سطح قرنیه می تاباند. لازیک، نوع دیگری از جراحی لیزر چشم، زیر قرنیه را تحت الشعاع قرار می دهد.

مزایا جراحی چشم فوتوریفرکتیو کراتکتومی

در اصلاح بسیاری از موارد نزدیک بینی بسیار دقیق عمل می کند. اکثر افراد یک سال بعد از جراحی بدون عینک یا لنز به سطح بینایی ۲۰/۲۰ یا حداقل ۴۰/۲۰ می رسند.

معایب جراحی چشم فوتوریفرکتیو کراتکتومی

این عمل خیلی هم ساده نیست. ممکن است:

  • کمی احساس ناراحتی کنید. مثلا، خارش و آبریزش خفیف چشم به مدت ۱ تا ۳ روز بعد از جراحی.
  • طولانی شدن دوره ی نقاهت. کسانی که عمل لازیک انجام می دهند کم تر از یک ماه متوجه علائم بهبود خواهند شد. در PRK  این دوره می تواند ۱ تا ۳ ماه طول بکشد.
  • نیاز به عینک

عوارض

ظرف ۲۴ تا ۷۲ ساعت بعد از جراحی کمی احساس ناراحتی خواهید داشت. همچنین ممکن است مدتی نسبت به نور حساس شوید. ظرف ۶ ماه نخست متوجه می شوید که برای بهتر شدن بینایی به عینک نیاز دارید.

چطور برای جراحی چشم فوتوریفرکتیو کراتکتومی آماده شویم؟

ابتدا با جراح چشم ملاقات می کنید تا برایتان توضیح دهد قبل و بعد از جراحی باید انتظار چه مواردی را داشته باشید. جراح درمورد سابقه ی پزشکی از شما سوال می پرسد و چشمتان را معاینه می کند. از جمله معاینات احتمالی می توان موارد زیر را برشمرد:

  • اندازه ی ضخامت قرنیه
  • انکسار
  • عکس برداری از قرنیه
  • معاینه ی فشار چشم

سپس جراح به سوالات شما جواب می دهد و زمان جراحی را مشخص می کند.

اگر از لنز استفاده می کنید، باید قبل از معاینه مدتی لنز نزنید:

  • لنز نفوذ پذیر: ۳ هفته
  • سایر انواع لنز: ۳ روز

روز جراحی، قبل از رفتن به مطب غذای سبک بخورید و تمام داروهای تجویزی را مصرف کنید. چشمتان را آرایش نکنید و از کش موی درشت استفاده نکنید زیرا باعث می شود به سختی سرتان را زیر لیزر ببرید. اگر صبح روز جراحی احساس ناخوشی می کنید، با مطب تماس بگیرید و بپرسید آیا لازم است جراحی عقب بیفتد یا خیر.

حین PRK چه اتفاقی می افتد؟

چشم پزشک به کمک دارویی به نام بی حسی موضعی چشمتان را بی حس می کند. معمولا جراحی حداکثر ۱۰ دقیقه (آن هم برای هر دو چشم) طول می کشد. جراح به دقت قسمتی از اپیتلیوم یا روپوست را برمی دارد تا به لایه ی فوقانی چشم برسد. سپس با استفاده از لیزر آن را تغییر شکل می دهد. این لیزر، که نور فرابنفش را به چشم می فرستد، روی سطح قرنیه انجام می شود.

بعد از PRK  باید انتظار چه چیزی را داشته باشم؟

در اکثر موارد، دکتر چشم پزشک بعد از جراحی روی چشمتان لنز بانداژ می گذارد. لازم است طی ۵ تا ۷ روز نخست از آن استفاده کنید تا سطح چشم درمان شود. طی ۶ ماه آینده حداقل چند بار باید به چشم پزشک مراجعه کنید. معمولا ویزیت اول یک روز بعد از جراحی و ویزیت دوم که پزشک در آن لنز را خارج می کند، یک هفته بعد انجام می شود.

ممکن است طی چند هفته ی نخست بینایی شما تار شود. لازم است زمانی که این مشکل برطرف شود برای رانندگی هنگام شب و مطالعه عینک بزنید. حتی اگر احساس خشکی چشم نکنید، باید بدانید که چشمتان خشک می شود. چشم پزشک برای جلوگیری از عفونت و حفظ رطوبت چشم، قطره ی چشم تجویز می کند. بعد از استفاده از قطره، چند ثانیه چشمتان می سوزد یا تار می شود. از قطره ای که پزشک تایید و تجویز نکرده استفاده نکنید.

بینایی تان به تدریج بهتر می شود. ظرف ۳ هفته برای رانندگی مشکلی نخواهید داشت. اما احتمالا تا ۶ هفته الی ۶ ماه به بهترین نتیجه ی ممکن نمی رسید.

منبع:سایت درمانکده