غذا و چشمان شما

حدود 250 میلیون نفر در سراسر جهان از دست دادن بینایی خفیف تا جدی دارند. آیا می دانستید که سلامت چشمان شما ارتباط مستقیمی با سلامت قلب و عروق شما دارد؟ آنچه می خورید و می نوشید می تواند تأثیری ماندگار بر سلامت قلب و عروق و بینایی شما داشته باشد.

نان و پاستا

محققان کربوهیدرات‌های ساده، مانند آنهایی که در نان سفید و پاستا یافت می‌شوند، با احتمال بیشتری برای دژنراسیون ماکولا مرتبط با سن (AMD) مرتبط دانسته‌اند که علت اصلی کاهش بینایی در افراد مسن است. دلیل: بدن شما این نوع کربوهیدرات را به سرعت هضم می کند. این باعث افزایش قند خون می شود. برای جلوگیری از این امر، متخصصان بهداشت توصیه می کنند که نان سفید و پاستا را با انواع غلات کامل تعویض کنید.

گوشت های فرآوری شده

هات داگ، بیکن و گوشت های اغذیه فروشی سرشار از سدیم هستند. این افزایش نمک در نهایت می تواند منجر به فشار خون بالا (فشار خون) شود. در چشم شما، این ممکن است باعث شود:

  • رتینوپاتی فشار خون بالا، آسیب عروق خونی که باعث تاری دید یا از دست دادن بینایی می شود.
  • کوروئیدوپاتی، تجمع مایع در زیر شبکیه چشم.
  • نوروپاتی، انسداد جریان خون که اعصاب را می کشد و باعث از دست دادن بینایی می شود.
  • سعی کنید سدیم خود را به 2300 میلی گرم یا کمتر در روز محدود کنید.

غذاهای سرخ شده

غذاهای سرخ شده پخته شده در چربی های ترانس باعث افزایش سطح کلسترول LDL (“بد”) شما می شود و می تواند منجر به بیماری قلبی، سکته مغزی و دیابت نوع 2 شود. آنها همچنین مولکول هایی به نام رادیکال های آزاد ایجاد می کنند که می توانند به سلول ها آسیب برسانند و از بین ببرند. همه اینها به بیماری چشم – AMD و رتینوپاتی دیابتی مرتبط است. با خوردن میوه ها و سبزیجات سرشار از ویتامین C مانند مرکبات، گوجه فرنگی و فلفل دلمه ای قرمز، با رادیکال های آزاد مقابله کنید.

روغن های آشپزی

یک مطالعه مهم 30 سال پیش نشان داد که اسید لینولئیک بیش از حد، نوعی چربی غیراشباع، با احتمال بالاتر AMD مرتبط است. می توانید آن را در این روغن های پخت و پز پیدا کنید:

  • آفتابگردان
  • ذرت
  • سویا
  • کنجد

کارشناسان بهداشت روغن های پخت و پز با کمتر از 4 گرم چربی اشباع شده در هر قاشق غذاخوری را پیشنهاد می کنند. از روغن های هیدروژنه و چربی های ترانس دوری کنید.

منبع :‌ webmd.com

درخواست مشاوره رایگان به دایرکت صفحه اینستاگرام یا وب سایت ما مراجعه فرمایید:
تماس باما
🔰 دریافت نوبت آنلاین کلینیک سلامت غرب:
نوبت دهی آنلاین
🔰 راههای تماس:
تلفن گویا:
021-49784
021-44630264