قرنيه چيست؟

قرنيه قسمت شفاف جلوي كره چشم است كه مثل شيشه پنجره داخل چشم را از محيط خارج جدا مي كند . قرنيه دو وظيفه مهم دارد: يكي آنكه پرتوهاي نور را به داخل چشم هدايت كند و آنها را روي پرده شبكيه متمركز كند. دوم آنكه از ساختمان‌هاي داخل كره چشم محافظت نمايد. پيوند قرنيه به معني جايگزيني قسمتي از قرنيه گيرنده با قرنيه دهنده به صورت تمام ضخامت يا لايه‌اي مي‌باشد.

علل پيوند قرنيه

ضربه و سوختگي‌هاي شيميائي يكي از شايع‌ترين علل كدورت قرنيه است. ساير علل آن عبارتند از : وجود اسكار (محل جوش خوردن زخم) ناشي از عفونت موضعي (از قبيل ويروس تبخال) تورم قرنيه و عملكرد ضعيف سلول‌هاي آن (ديستروفي‌هاي قرنيه) و تخريب و انهدام سلول‌هاي قرنيه توأم با يا بدون اختلال شكل (كراتوكونوس يا قوز قرنيه بارزترين فرم آن است). علامت اصلي كدورت قرنيه، كاهش بينائي است كه پيوند قرنيه مي‌تواند كمك به بهبودي بينائي كند.

منبع تهيه قرنيه براي پيوند از كجاست؟

تهيه قرنيه توسط بانك چشم از افرادي كه خود يا بستگان آنها اجازه اهداي چشم پس از مرگ را داده‌اند؛ صورت مي‌گيرد. بانك چشم معمولاً بافت را در ساعات اوليه پس از مرگ، از بدن جدا ساخته و آن را براي انتقال به بيمارستان و يا كلينيك محل جراحي آماده مي‌كند. در بانك چشم قبل از فرستادن بافت براي پيوند، يكسري آزمايشات انجام مي‌گيرد تا از انتقال بيمارهاي قابل انتقال جلوگيري گردد و همچنين از كيفيت بافت پيوندي اطمينان حاصل شود.

عمل جراحي:

عمل جراحي مي‌تواند تحت بي‌حسي موضعي يا بي‌هوشي عمومي انجام شود. اگر عمل با بي‌حسي موضعي انجام شود، شما در طي عمل بيدار هستيد، اما احساس درد و ناراحتي نخواهيد داشت و بعضاً شما پس از عمل مرخص خواهيد شد.

عمل پیوند قرنیه

عمل پیوند قرنیه

توصيه‌هاي قبل از عمل جراحي:

  • پس از تصميم به انجام عمل و تائيد پزشك معالج، با پرداخت هزينه فراوري چشم بانك جمهوري اسلامي ايران در نوبت پيوند قرار مي‌گيرد. اين هزينه جهت پيوند و آماده‌سازي قرنيه‌دهنده و براي انجام آزمايشات لازم جهت حصول اطمينان از سلامت قرنيه روي چشم‌دهنده است و خود چشم اهدائي و رايگان است.
  • فيش بانكي به انضمام پيوندي كه توسط پزشك معالج پر شده به بانك چشم فاكس مي‌شود. در صورتي كه مي‌خواهيد از بيمه درماني استفاده كنيد بهتر است كه روز قبل از عمل با در دست داشتن معرفي‌نامه پزشك معالج به اداره بيمه مربوطه مراجعه و معرفي‌نامه براي كلينيك محل عمل دريافت كنيد.
  • اصل فيش بانكي و فرم پيوند بافت كه توسط پزشك معالج پر شده به انضمام سه نسخه كپي از هر كدام را به منشي دفتر مديريت (طبقه 1-) خانم هاشمي تحويل دهيد تا ايشان، فيش بانكي فرم پيوند را به بانك چشم فاكس كند.
  • روز عمل مدارك پزشكي خود را شامل جواب آزمايشاتي كه پزشك درخواست نموده، جواب مشاوره قلب در صورت لزوم و مشاوره قبل از عمل و ساير مدارك خود را همراه بياوريد.
  • تمامي داروهايي كه در منزل مصرف مي‌كنيد را همراه خود بياوريد.
  • قبل و بعد از جراحي سيگار نكشيد به دليل اينكه بهبودي افراد سيگاري بعد از جراحي از سايرين ديرتر مي‌باشد و احتمال اينكه در طول جراحي مشكلات تنفسي برايشان اتفاق بيفتد بيشتر است.
  • روز قبل از عمل استحمام كنيد و بهتر است كه آقايان صورت خود را اصلاح كنند.
  • در روز عمل، خانم‌ها از آرايش به‌خصوص چشم اجتناب نمايند.
  • بيماراني كه داروهاي حياتي مانند داروهاي فشار خون، قلب، تشنج و … استفاده مي‌كنند، داروهايشان را مانند هميشه با حدود 20 سي‌سي آب ميل و در صورت لزوم با پزشك معالج خود مشورت كنند. داروهاي كنترل قند پس از مشورت با پزشك استفاده شود.
  • قبل از خروج از منزل تمام جواهرات، زينت‌آلات، ساعت مچي و … خود ر ا خارج نموده و در منزل بگذاريد. از آرايش كردن چشم و لاك زدن ناخن‌ها پرهيز كنيد.
  • ناشتا بودن يعني غذا نخوردن، چه با بي‌حسي موضعي و يا بيهوشي عمومي عمل بشويد. بايد ناشتا باشيد. با توجه به اينكه در هنگام بيهوشي و عمل ممكن است غذا از معده به ريه شما وارد شود، تأكيد مي‌شود طبق جدول ضميمه از مصرف غذا (نه داروهاي حياتي) پرهيز كنيد.
رديف جامدات، شير مادر يا شير خشك مايعات شفاف سن بيمار
1 4 ساعت 2 ساعت زير 6 ماه
2 6 ساعت 3 ساعت 36-6 ماه
3 8 ساعت 3 ساعت بالاي 3 سال