بیش از 16 میلیون نفر در ایالات متحده دچار خشکی چشم هستند. یک پرسشنامه و معاینه جامع چشم می تواند تشخیص مناسب را برای شما به ارمغان آورد.

خشکی چشم (گاهی اوقات به آن سندرم خشکی چشم یا بیماری خشکی چشم نیز گفته می شود) وضعیتی است که شما به اندازه کافی اشک برای روغن کاری مناسب چشم خود تولید نکنید. افراد مبتلا به خشکی چشم ممکن است علائم دردناکی مانند احساس سوزش، خارش، قرمزی و سوزش را تجربه کنند.

اگر متوجه تغییراتی در بینایی خود شدید یا علائم خشکی چشم را تجربه کردید، بهتر است چشمان خود را آزمایش کنید. یک متخصص مراقبت از چشم، مانند یک اپتومتریست یا چشم‌پزشک، می‌تواند به شما در درک علت بروز علائم کمک کند و به شما تشخیص مناسب بدهد.

هیچ راهی برای تشخیص خشکی چشم وجود ندارد. در عوض، متخصص مراقبت از چشم شما از انواع آزمایشات برای رسیدن به تشخیص استفاده می کند. اقدامات آزمایشی ممکن است شامل یک پرسشنامه شفاهی در مورد علائم شما و ترکیبی از معاینات چشمی باشد که ساختار پلک ها و لایه اشکی شما (لایه مایع بین چشم و پلک شما)، توانایی شما در ایجاد اشک و مدت زمانی که اشک شما طول می کشد را آزمایش کند.

خشک شدن

به طور کلی، افراد مبتلا به خشکی چشم می توانند علائم خود را با قطره های چشمی و تغییر سبک زندگی کنترل کنند. با این حال، اگر این بیماری درمان نشود، ممکن است در معرض خطر بیشتری برای عفونت چشم و از دست دادن بینایی باشید. به همین دلیل است که تشخیص زودهنگام بسیار مهم است.

پرسشنامه

اولین قدم کلیدی در تشخیص خشکی چشم یک پرسشنامه شفاهی یا یک سری سوالات در مورد علائم شما است. متخصص مراقبت از چشم شما احتمالاً از شما می پرسد که چه علائمی دارید، چه مدت آنها را داشته اید و تأثیر آنها بر زندگی روزمره شما چیست.

یکی از پرکاربردترین پرسشنامه ها، شاخص بیماری سطح چشم (OSDI) است. این شاخص در مجموع دارای 12 سوال است .

علائم (به عنوان مثال، تاری دید یا درد چشم)

مشکل در انجام وظایف (مانند خواندن یا رانندگی در شب)

واکنش به محیط (مثلاً وقتی باد می‌وزد یا خیلی خشک می‌شود چشم‌ها درد می‌کند یا آب‌ریزش می‌کند)

همچنین معمولاً متخصص مراقبت از چشم شما سؤالاتی در مورد سبک زندگی و سابقه خانوادگی شما می پرسد. این اطلاعات می تواند به آنها کمک کند تا علائم شما را بهتر درک کنند و شما را برای یک معاینه جامع چشم آماده کنند.

اگر تشخیص خشکی چشم را دریافت کنید، متخصص مراقبت از چشم شما ممکن است از پرسشنامه های مشابه در طول معاینات معمول خود استفاده کند تا ببیند آیا درمان کمک کننده است یا خیر.

معاینه جامع چشم

بعد از اینکه پزشک از علائم شما مطلع شد، گام بعدی انجام معاینه چشم است. در برخی موارد، آنها ممکن است چشم های شما را گشاد کنند یا از قطره های چشمی برای گشاد کردن مردمک چشم استفاده کنند (که کمک می کند نور بیشتری وارد چشم شما شود).

در طول معاینه جامع چشم، متخصص مراقبت از چشم شما ممکن است چندین آزمایش را انجام دهد. سه معیار متداول عبارتند از: تست لامپ شکاف، تست شیرمر و تست زمان شکستن اشک (TBUT).

تست لامپ شکاف

متخصص مراقبت از چشم شما از یک میکروسکوپ لامپ شکاف استفاده می کند، که ابزاری است که به آنها اجازه می دهد جلو و پشت چشم شما را ببینند. هنگامی که چشمان شما گشاد شد، نوری به چشمان شما می تابد و از میکروسکوپ برای بررسی دقیق کیفیت اشک های شما استفاده می کند.

اگرچه نور ممکن است روشن باشد، اما به چشمان شما آسیب نمی رساند.در طول آزمایش لامپ شکاف، متخصص شما می تواند تشخیص دهد که:

  • قرنیه شما (لایه بیرونی چشم) دارای خراش یا تورم است
  • چشماتون به اندازه کافی اشک میریزن
  • پلک های شما متورم یا تحریک شده است
  • در پلک زدن مشکل دارید
  • لایه اشک شما مقادیر متعادلی از آب، روغن و مخاط تولید می کند

نتایج آزمایش لامپ شکاف ممکن است نشانه‌های خشکی چشم را نشان دهد. با این حال، اکثر متخصصان مراقبت از چشم از آزمایش‌های اضافی برای تأیید تشخیص استفاده می‌کنند.

تست شرمر

آزمایش شیرمر می تواند به متخصص مراقبت از چشم شما کمک کند تا مقدار اشک شما را اندازه گیری کند. برای انجام این آزمایش، ارائه دهنده شما این کار را انجام می دهد:

یک نوار کوچک از کاغذ صافی را در داخل پلک های پایینی شما قرار میدهند، به آرامی زیر هر کره چشم

شما قطره های چشمی بی حس کننده میریزند تا هرگونه تحریک ناشی از نوارهای کاغذی را به حداقل برسانند.از شما میخواهد که چشمان خود را ببندید.پس از پنج دقیقه نوارهای کاغذی را برمیدارد.

رطوبت را روی نوارهای کاغذی اندازه میگیرد. اگر اشک های شما کمتر از پنج میلی متر مایع روی هر نوار کاغذی پر شود، ممکن است دچار خشکی چشم باشید.

در برخی موارد، پزشک شما ممکن است ترجیح دهد به جای یک تکه کاغذ، از یک نخ برای اندازه گیری اشک های شما استفاده کند. آزمایش نخ، تست فنل قرمز نامیده می شود که نوعی آزمایش شرمر است.

اکثر مردم این امتحان را کمی ناراحت کننده می دانند. با این حال، هیچ عارضه جانبی دیگری ندارید.

تست زمان شکست اشک (TBUT).

مقدار کمی رنگ رنگی بی ضرر را در چشمانتان قرار میدهد. به شما میگوید که به پلک زدن ادامه دهید تا زمانی که رنگ در چشمان شما پخش شود. از شما بخواهد که چشمان خود را باز نگه دارید و بدون پلک زدن به جلو نگاه کنید. از یک لامپ شکاف برای اندازه گیری مدت زمان ماندگاری رنگ روی چشم استفاده میکند .اگر رنگ در کمتر از پنج ثانیه خشک شود، ممکن است دچار خشکی چشم باشید.

سایر امتحانات

متخصص مراقبت از چشم شما ممکن است آزمایش‌های اضافی را برای تأیید تشخیص خشکی چشم انجام دهد. چند نمونه از اقدامات دیگر عبارتند از:

رنگ آمیزی فلورسین: از یک رنگ برای بررسی خراش یا لکه روی قرنیه ناشی از آسیب یا التهاب استفاده می کند تا خشکی چشم را رد کند.

رنگ آمیزی سبز لیزامین: آسیب به لایه اشکی شما و علائم التهاب در پلک های شما را بررسی می کند.

اسمولاریته لایه اشکی: نمونه کوچکی از اشک شما را برای بررسی غلظت نمک می گیرد (غلظت نمک بالاتر می تواند نشان دهنده خشکی چشم باشد)

غربالگری برای شرایط مرتبط

گاهی اوقات تشخیص خشکی چشم دشوار است. این به این دلیل است که علائم خشکی چشم می تواند سایر نگرانی های چشم را تقلید کند. با این حال، متخصص مراقبت از چشم شما ممکن است شما را برای شرایط زیر نیز آزمایش کند

  • روش غربالگری شرایط
  • ورم ملتحمه ویروسی (چشم صورتی) متخصص مراقبت از چشم شما از زمانی که علائم شروع شده است، می پرسد که آیا با کسی که بیمار بوده تماس داشته اید یا خیر، و غدد لنفاوی متورم را بررسی می کند.
  • بلفاریت (التهاب غدد چربی در پلک های شما) متخصص مراقبت از چشم شما از یک ابزار بزرگ کننده برای بررسی چشم ها و پلک های شما استفاده می کند یا نمونه کوچکی از پوست اطراف را برای آزمایش انگل هایی که باعث بلفاریت می شوند، می گیرد.
  • کراتیت (التهاب قرنیه) متخصص مراقبت از چشم از شما می پرسد که آیا اخیراً آسیب، عفونت یا لنز استفاده کرده اید یا خیر. آنها همچنین از یک معاینه معمولی یا آزمایش لامپ شکاف برای بررسی آسیب استفاده خواهند کرد.
  • عفونت چشم متخصص مراقبت از چشم شما از یک معاینه معمول چشم برای بررسی علائم باکتری ها، قارچ ها، ویروس ها، آلرژن ها یا محرک های چشم (مانند دود، گرد و غبار، مواد شیمیایی) استفاده می کند.
  • برخی از افراد مبتلا به خشکی چشم ممکن است شرایط دیگری نیز داشته باشند که همزمان با خشکی چشم رخ می دهد. این شرایط همزمان ممکن است شامل موارد زیر باشد:
  • سندرم شوگرن: وضعیتی که باعث خشکی چشم و خشکی دهان می شود.
  • آرتریت روماتوئید: یک بیماری خود ایمنی است که باعث التهاب در مفاصل می شود.
  • لوپوس: یک وضعیت التهابی که باعث می‌شود سیستم ایمنی بدن به بافت‌های سالم حمله کند.
  • دیابت نوع 1 و نوع 2: گروهی از بیماری ها که منجر به افزایش قند خون می شوند.
  • اسکلرودرمی: وضعیتی که منجر به ضخیم شدن پوست می شود.
  • درماتومیوزیت: بیماری نادری که باعث ضعف عضلانی و بثورات پوستی می شود.

اگر متخصص مراقبت از چشم شما مشکوک باشد که بیماری دیگری ممکن است باعث علائم خشکی چشم شود یا همراه با سندرم چشم خشک باشد، ممکن است شما را برای آزمایش و تشخیص مناسب به سایر ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی ارجاع دهد.

منبع :‌health

درخواست مشاوره رایگان به دایرکت صفحه اینستاگرام یا وب سایت ما مراجعه فرمایید:
تماس باما
🔰 دریافت نوبت آنلاین کلینیک سلامت غرب:
نوبت دهی آنلاین
🔰 راههای تماس:
تلفن گویا:
021-49784
021-44630264