Project Description

انکسار نور در چشم

منظور از انکسار در واقع مسیری است که شعاع‌های نورانی از روی اشیای موجود در میدان بینایی ما تا تشکیل تصویر واضحی در داخل چشم‏‌ها طی می‌‏کنند. سیستم بینایی چشم ما بعد از دریافت نور و پردازش شعاع‌های نورانی به صورت امواج الکتریکی و سپس ارسال آن به سمت مغز، منجر به همان چیزی می‏‌شود که ما به دیدن تعبیر می‏‌کنیم. در شرایط طبیعی شعاع‌های نور بعد از ورود به چشم توسط قرنیه و عدسی تغییر جهت داده و در نهایت روی ماکولا متمرکز می‌شوند. هر اختلالی در این فرآیند منجر به عیب انکساری یا آمتروپیا می‌گردد.

دریافت نوبت اینترنتی
مشاوره پزشکی
عیوب انکساری چشم

عوامل مؤثر در انکسار نور و نمره چشم

شکل قرنیه، قدرت عدسی چشم و اندازه چشم عواملی هستند که مسئول واضح بودن تصاویر اشیا بر روی شبکیه می‌‏باشند. برای اینکه فردی بدون عینک بتواند بینایی کاملی داشته باشد لازم است تمامی این اجزا در تناسب با یکدیگر باشند. در غیر این صورت عیوب انکساری شامل نزدیک‌بینی، دوربینی، آستیگماتیسم و پیرچشمی ایجاد می‏‌شود.

عیوب انکساری با واحدی بنام دیوپتر اندازه‏‌گیری می‏‌شود. دیوپتر نشان‏ دهنده میزان نمره عینک شماست. هرچه میزان دوربینی یا نزدیک‏‌بینی بیشتر باشد، نسخه عینک شما نمره بالاتری دارد.

انواع عیوب انکساری 

روش‌های اصلاح عیوب انکساری

  • عینک

استفاده از عینک آسان‌ترین روش اصلاح عیوب انکساری است. تعویض نمره عدسی آن به راحتی انجام می‌گیرد و در ضمن باعث محافظت چشم‌ها در مقابل نور خورشید نیز می‌شود. برای اصلاح پیر چشمی می‌توان از عینک‌های دو کانونی استفاده کرد که قسمت پایینی آن برای مطالعه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

  • لنزهای تماسی

در حال حاضر لنزهای تماسی متعددی در دسترس می‌باشند. انتخاب نوع مناسب لنز بستگی به نوع عیب انکساری و روش زندگی و فعالیت‌های معمول فرد دارد. لنزهای تماسی و عینک با تمرکز نور بر روی پرده شبکیه باعث تصحیح بینایی می‌شوند.

  • ورزش‌های چشمی، ویتامین‌ها و قرص‌ها

شواهد علمی کافی مبنی بر موثر بودن این روش‌ها در بهبود نمره چشم وجود ندارد.

  • جراحی عیوب انکساری

اکثر روش‌های جراحی عیوب انکساری با اصلاح انحنای قرنیه ( پنجره شفاف جلوی چشم )، باعث بهبود بینایی می‌شوند. در درمان نزدیک‌بینی، با انجام جراحی، انحنای قرنیه کاهش یافته، قدرت انکساری قرنیه کم می‌شود و این موضوع باعث تشکیل تصویر بر روی پرده شبکیه می‌شود. در جراحی دوربینی نیز دقیقاً عکس این موضوع اتفاق می‌افتد. در آستیگماتیسم که انحنای قرنیه در یک جهت با جهات دیگر آن متفاوت است، جراحی باعث اصلاح انحنای قرنیه در محور آستیگماتیسم و یکسان شدن انحنا در همه محورها می‌شود.

جراحی عیوب انکساری (عمل لازک، PRK) با پیشرفته‌ترین دستگاه روز دنیا اگزایمر Wave light EX500 آلکان در این مرکز انجام می‌گردد. این دستگاه قابلیت اصلاح آستیگمات (6D،+6D-)، نزدیک‌بینی (14D-) و دوربینی (6D+) را دارد. همچنین قابلیت انجام عمل‌های Optimized، T-cat، F-cat، PTK را دارا می‌باشد.

لیزیک lasik