Project Description

كونژنكتيويت يا التهاب ملتحمه

ملتحمه يا كونژنكتيويك غشاء شفاف و نازك است كه روي قسمت‌هاي قدامي سفيدي چشم و سطح داخلي پلك‌ها را مي‌پوشاند. به التهاب اين قسمت كونژنكتيويت مي‌گويند. لفظ pink eye را مي‌توان به همه انواع و يا به موارد عفوني آن اطلاق كرد. كونژنكتيويت ممكن است به علت عوامل ميكروبي، ويروسي، آلرژيك و يا تحريك جسم خارجي باشد.

دریافت نوبت اینترنتی
مشاوره پزشکی
كونژنكتيويت يا التهاب ملتحمه

علائم و نشانه‌ها

واضح‌ترين علامت كونژنكتيويت، قرمزي چشم است. قرمزي چشم به دليل التهاب و پرخوني ملتحمه ايجاد مي‌شود. همچنين چشم‌ها ممكن است درد يا خارش داشته باشند. معمولاً ديد بيمار طبيعي است و يا ممكن است به طور گذرا به دليل ترشحات تار شود كه معمولاً با پلك زدن مرتفع مي‌شود.

انواع کونژنکتیویت

كونژنكتيويت يا التهاب ملتحمه

علل کونژنکتیویت

درمان کونژنکتیویت

در درجه اول بايد از بروز آن پيشگيري كرد. هر دو نوع كونژنكتيويت ويروسي و باكتريال به سرعت پخش شده و به افراد ديگر سرايت مي‌كنند. در زير مواردي كه باعث كاهش انتشار بيماري مي‌شود ذكر شده است:

– دست‌ها را به دفعات بشوئيد و از تماس و مالش چشم‌ها خودداري نماييد.

– از مشترك بودن حوله و بالش و وسايل حمام و شستشو با افراد ديگر پرهيز نماييد و پس از هر بار استفاده از وسائل ذكر شده آنها را بشوييد.

– از شراكت قطره‌هاي چشمي و مواد آرايشي با ديگران پرهيز نماييد و پس از بهبود كونژنكتيويت آن‌ها را عوض كرده تا دوباره دچار عفونت نشويد.

– عدم استفاده از لنز تماسي در مدت بيماري و پس از بهبود آنها را حتي‌المقدور عوض نماييد.

در موارد كونژنكتيويت‌هاي ويروسي و باكتريال كمپرس گرم ممكن است باعث آرامش و تسكين چشم‌ها شود.

كونژنكتيويت‌هاي ويروسي و باكتريال عموماً بدون درمان هم خودبه‌خود بهبود مي‌يابند. استفاده از قطره‌هاي آنتي‌بيوتيك در موارد باكتريال بهبود آن‌ را تسريع بخشيده و همچنين سرايت ‌آن‌ را به ديگران كاهش مي‌دهد. در موارد خاصي ممكن است به آنتي‌بيوتيك سيستميك نيز نياز پيدا شود. گاهي به دنبال كونژنكتيويت ويروسي ضايعات التهابي در قرنيه ايجاد مي‌شود كه براي درمان آن‌ها گاهي استروئيد موضعي لازم مي‌گردد.

كونژنكتيويت‌هاي ناشي از تبخال بايد با داروهاي ضدتبخال درمان شوند.

براي كاهش كونژنكتيويت‌ آلرژيك در طول روزهايي كه گرده‌هاي گياهان زياد است (به هنگام وزش باد و فصل بهار) پنجره و درب‌ها را بسته نگاه داشته مانع ورود آن‌ها به داخل شويد. اگر در معرض دود و مواد شيميايي هستيد در نواحي كه تهويه خوبي دارد بايستيد. در موارد كونژنكتيويت آلرژيك كمپرس سرد خيلي تسكين دهنده است.

اگر دچار كونژنكتيويت پاپيلري ژانت شده‌ايد، معمولاً علت آن استفاده از لنز تماسي است. در اين صورت بايد حداقل براي مدتي از لنز استفاده نكنيد. همچنين ممكن است تعويض نوع لنز براي پيشگيري از عود مفيد باشد. كونژنكتيويت پاپيلري ژانت ممكن است به دليل پروتز و يا تحريك نوك بخيه باشد كه در اين صورت پزشك ممكن است بخيه را بردارد.