مضرات کلر استخر شنا برای چشم انسان – دکتر محمدحسین افتخاری – جراح و متخصص بیماری‌های چشم


دكتر محمد حسین افتخاری اظهار كرد
: فردی كه به كلر حساسیت داشته باشد دچار این آلرژی می‌شود. این آلرژی همانند آلرژی‌های مدیكال یا شیمیایی است و قرمز شدن كامل چشم، التهاب، ورم پلك‌ها و خارش را در پی خواهد داشت.

وی اضافه كرد: میزان بروز حساسیت در اشخاصی كه زمینه آلرژیكی دیگری نیز دارند بیشتر است و همچنین میان نوجوانان 13 تا 14 ساله و همینطور بزرگسالان نیز شیوع بالاتری دارد.

استاد دانشگاه شهید بهشتی به كسانی كه به استخرها مراجعه می‌كنند توصیه كرد قبل و بعد از شنا در استخر دوش بگیرند تا تماس آب آلوده با چشم كاهش یابد.

وی یادآور شد: علاوه بر محلول‌هایی كه توسط پزشك برای درمان تجویز می‌شود، استفاده از كمپرس یخ نیز در كم شدن خارش و التهاب ناشی از حساسیت به كلر موثر است.

دكتر افتخاری درباره دلیل آلوده بودن آب استخرها و بالا بودن غلظت كلر در این مكان‌ها توضیح داد: اغلب به منظور كم كردن میزان آلودگی، غلظت كلر را در آب افزایش می‌دهند. البته میزان كلر توسط مراكز بهداشتی و كلرومترها اندازه‌گیری می‌شود اما باید توجه كرد كه عدم رعایت استاندارد در این مورد منجر به ایجاد آلرژی‌ها، عفونت، اگزما و تراخم شده و فرد را با مشكلاتی مواجه می‌كند.

وی ادامه داد: اگر چشمان كودكی پس از بیرون آمدن از استخر، قرمز شد مراجعه به پزشك الزامی است زیرا این قرمزی نشان دهنده عفونت است. عفونت‌های تراخم از طریق آب به چشم منتقل می‌شوند. همچنین التهاب تراخم كه می‌تواند منشا ویروسی و باكتریایی داشته باشد به دنبال شنا در آب‌های آلوده به‌ویژه استخرها ایجاد می‌شود.

این عضو انجمن چشم‌پزشكی، در ادامه از والدین خواست تا مراقب سلامت فرزندان خود باشند و در این مورد اظهار كرد: اگر والدین متوجه شدند كه چشمان كودكشان پس از شنا در استخر ترشح عفونی و آبكی دارد، وی را به مراكز درمانی منتقل و برای چندین روز از ورود كودك به استخر منع كنند زیرا ممكن است این عفونت وارد آب شده و تعداد زیادی از افرادی را كه به استخر مراجعه می‌كنند را درگیر كند.

وی در پایان اضافه كرد: كنترل استخر، كلریزه كردن مناسب و تصفیه آب استخر تا حد زیادی در كاهش این عوارض موثر خواهد بود. همچنین استفاده از عینك‌های شنا به این خاطر كه تماس چشم با آب آلوده را كاهش می‌دهد، به میزان قابل توجهی در كنترل و جلوگیری از ابتلا به بیماری‌های عفونی ناشی از شنا در آب استخرهای آلوده تاثیرگذار خواهد بود.

مضرات کلر استخر شنا برای چشم انسان