ویروس کرونا به تمام مخاط بدن از جمله مخاط چشم راه می‌یابد، کافی است دست آلوده به ویروس را ناخودآگاه به سمت چشم ببریم و هر آنچه در گلو رخ می‌دهد برای چشم هم بروز می‌کند.

مخاط چشم هم از ویروس کرونا در امان نیستبه گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، مخاط چشم‌ها نیز می‌تواند خاستگاه ویروس کرونا باشد چنانچه درمان‌های اخیر براساس اظهارات جامعه چشم پزشکی کشور مراجعات به چشم پزشکان افزایش چشم گیری داشته است.
خانم امینی از افرادی است که با علائمی، چون قرمزی، التهاب، سوزش و اشک ریزش به مطب یکی از چشم پزشکان کشور مراجعه می‌کند که پس از بررسی سایر علائم، مشکوک به بیماری کرونا می‌شود.
خانم امینی می‌گوید: من دو هفته است که دچار قرمزی و سوزش چشمی هستم که با اشک ریزش و اندکی عفونت همراه بود در ابتدا فکر کردم عفونت چشمی معمول است، اما پس از ۵ روز متوجه بروز سرفه‌های خشک هم شدم و با مراجعه به چشم پزشک و دادن شرح حالم پزشک از مخاط چشم من هم نمونه گرفت و با توجه به داشتن علامت سرفه برای انجام دادن آزمایش تشخیص کرونا اقدام کردم، نکته جالب اینکه من سایر علائم از جمله تب و لرز و یا درد قفسه سینه را نداشتم و خودم فکر نمی‌کردم این عفونت چشمی، نشانه بروز کرونا می‌تواند باشد.

نکته جالب فعالیت وسیع این ویروس در مخاط‌های بدن است. در ابتدا، تحقیقات جامعه پزشکی بیشتر مبنی بر وجود ویروس کرونا در مخاط بینی و مخاط گلو بود به همین علت از این دو بخش تست تشخیص کرونا گرفته می‌شد، اما با گذر زمان و مشاهدات بالینی بیماران شاهد وجود این ویروس در مخاط چشم نیز هستیم.

دکتر حمیدرضا صابر فوق تخصص جراحی چشم در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، می‌گوید: همه مخاط‌ها در ناحیه (T) صورت که ناحیه بین ابرو‌ها تا پایین چانه است در معرض آلودگی به ویروس کروناست.

البته مخاط چشم دفاع بسیار هوشمندانه‌ای در برابر این ویروس دارد و با افزایش اشک ریزش بدن سعی در دفع کردن آن دارد به همین علت حضور ویروس در اشک این بیماران هم محرز است.

وی ادامه می‌دهد: عادت‌های غلط و نا به جا مثل دست زدن به چشم، خاراندن چشم و حتی مالیدن پلک‌ها عادت‌هایی است که در این روز‌های وجود ویروس کرونا، می‌تواند یک راه مستقیم برای ورود این ویروس به داخل چشم افراد باشد بنابراین توصیه اکید ما به افراد پرهیز از اینگونه رفتارهاست.
این چشم پزشک می‌گوید: شستشوی مکرر و دقیق دست‌ها با آب و صابون چرخه انتقال این ویروس را از بین می‌برد و حتی توصیه ما این است که در طول روز یکی دو بار صورت را با یک شوینده ملائم، چون شامپو بچه شستشو دهیم تا دغدغه آلودگی در برابر این ویروس به حداقل برسد.
خوشبختانه با افزایش راه‌های تشخیص این بیماری و گسترش آزمایش‌های آزمایشگاهی، دانش پزشکی درخصوص این ویروس، نوع ابتلا، راه‌های انتقال و در نهایت مراحل درمان این بیماری روز به روز بیشتر می‌شود و با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی بدون هیچ نگرانی باید سعی کرد تا حدتوان از بروز بیماری در خود و سایر افراد خانواده و جامعه جلوگیری کنیم.

دکتر صابر می‌افزاید: توصیه ما استفاده از عینک‌های محافظ پلی‌کربناتی است که همه ناحیه چشم و پیشانی و هم کناره چشم تا گوش را مراقبت و از انتقال دست به چشم افراد نیز جلوگیری می‌کند.

آنچه مسلم است بروز علائم جدید در افرادی که ممکن است در معرض این بیماری باشند بسیار حایز اهمیت است و افراد از هر نوع خود درمانی و اقدام خودسرانه در سرکوب علائم خود پرهیز کنند.