۷ علامت و نشانه آب مروارید چشم

آب مروارید در ابتدا ناچیز است و ممکن است تاثیر کمی بر بینایی شما داشته باشد. شما هر روز از عدسی چشم استفاده می‌کنید، از خواندن کتاب گرفته تا راننندگی و تماشای پرندگان. با افزایش سن، تجمع پروتئین‌های درون عدسی چشم شما باعث کدر شدن عدسی چشم می‌شود که بینایی چشم را با مشکل مواجه می‌کند و منجر به آب مروارید می‌شود.

برخی از رفتارها می‌توانند خطر ابتلا به آب مروارید عدسی چشم را افزایش دهند و بینایی را دچار مشکل کنند که عبارت‌اند از:

  • قرار گرفتن بیش‌ازحد در معرض آفتاب بدون محافظت از چشم
  • مصرف دخانیات
  • قند خون بالا
  • استفاده از داروهای استروئیدی
  • قرار گرفتن در معرض پرتو

۱. روزهای ابری

آب مروارید در ابتدا ناچیز است و ممکن است تاثیر کمی بر بینایی شما داشته باشد. ممکن است اشیاء کمی تار به نظر برسند؛ مانند تماشای یک نقاشی امپرسیونیسم. این اثر بینایی معمولا با گذشت زمان افزایش می‌یابد. جهان ابری، تار یا تاریک به نظر می‌رسد.

پس از عمل جراحی ترمیمی برای آب مروارید، ممکن است از دیدن دوباره جهان با همه رنگ‌های آن متعجب شوید.

سه نوع آب مروارید وجود دارد که قسمت‌های مختلف عدسی چشم را تحت تاثیر قرار می‌دهند:

  • آب مروارید زیرکپسولی خلفی
  • آب مروارید هسته‌ای در مرکز عدسی چشم
  • آب مروارید قشری بر روی قسمت محیطی عدسی چشم که به صورت رگه‌های کوچکی ظاهر می‌گردد

افراد مبتلا به آب مروارید هسته‌ای ممکن است موقتا مختصر بهبودی در بینایی خود تجربه کنند. این احساس گاهی اوقات «دید ثانویه» نامیده می‌شود.

آب مروارید عدسی چشم نه تنها در افراد مسن، بلکه در افراد جوان نیز رخ می‌دهد.

۲. احتیاط بیشتر در شب

با پیشرفت آب مروارید، اشیا با یک سایه زرد یا قهوه‌ای به تیرگی می‌گرایند. این وضعیت بر بینایی و دید شب اثر می‌گذارد و فعالیت‌های شبانه مانند رانندگی در شب را دشوار می‌‌سازد. در حقیقت، مطالعه‌ای از دانشگاه کرتین استرالیا نشان داده است که درمان آب مروارید خطر تصادفات رانندگی را تا ۱۳ درصد کاهش می‌دهد.

اگر مشکوک به آب مروارید هستید، شب‌ها بسیار مراقب باشید و با بینایی و دید ضعیف رانندگی نکنید.آب مروارید بر بینایی و دید شب اثر می‌گذارد و فعالیت‌های شبانه مانند رانندگی در شب را دشوار می‌‌سازد.

۳. تابش خیره‌کننده نور

حساسیت به نور یکی از نشانه‌های شایع آب مروارید است. بر اساس موسسه کلینیک مایو، تابش خیره‌کننده نور خصوصا در افراد مبتلا به آب مروارید زیرکپسولی خلفی، می‌تواند دردناک باشد. این نوع آب مروارید در پشت عدسی چشم آغاز می‌شود و مسیر نور را مسدود نموده و اغلب دید فرد را در هنگام مطالعه کردن مختل می‌کند.حساسیت به نور یکی از نشانه‌های شایع آب مروارید است.

۴. همه جا هاله نور وجود دارد؟

مات شدن عدسی چشم می‌توان به پراشیدگی نور ورودی به چشم شما منجر شود. این وضعیت می‌تواند باعث شود که شما یک هاله در اطراف منابع نوری ببینید. حلقه‌های دور هر منبع نوری، که گاهی با رنگ‌های مختلفی ظاهر می‌شوند، می‌توانند رانندگی را بسیار دشوار سازند. این یکی دیگر از دلایلی است که رانندگی در شب در صورت ابتلا به آب مروارید، خصوصا زمانی که چراغ‌های خیابان و چراغ خودروها وجود دارد، می‌تواند خطرساز باشد.

رانندگی در شب در صورت ابتلا به آب مروارید، خصوصا زمانی که چراغ‌های خیابان و چراغ خودروها وجود دارد، می‌تواند خطرساز باشد.

۵. دوباره عینک جدید

اگر مرتبا به عینک یا لنزهای تماسی قوی‌تری نیاز پیدا می‌کنید ممکن است آب مروارید داشته باشید. صرفا خریدن یک عینک مطالعه از داروخانه مشکلی را برطرف نمی‌کند.

اگر بینایی شما به سرعت تغییر می‌کند به یک دکتر متخصص چشم مراجعه کنید. ممکن است آب مروارید یا بیماری چشمی دیگری داشته باشید که هرچه سریع‌تر مورد درمان قرار گیرد بهتر است.

اگر مرتبا به عینک یا لنزهای تماسی قوی‌تری نیاز پیدا می‌کنید ممکن است آب مروارید داشته باشید.

۶. زندگی در یک محیط زرد

با پیشرفت آب مروارید، توده‌های پروتئینی که عدسی چشم شما را تیره می‌سازند ممکن است زرد یا قهوه‌ای شوند. این وضعیت باعث می‌شود که نور ورودی به چشم شما زردرنگ به نظر برسد و مانند این است که از یک عینک «مسدودکننده نور آبی» استفاده می‌کنید که از ورود نور آبی و بنفش به چشم جلوگیری می‌کند. این وضعیت باعث ایجاد تغییراتی در نحوه مشاهده رنگ‌ها شده و توانایی شما را در تشخیص تفاوت بین رنگ‌ها کاهش می‌دهد.

افراد مبتلا به آب مروارید هسته‌ای ممکن است موقتا مختصر بهبودی در بینایی خود تجربه کنند .

پس از عمل جراحی ترمیمی برای آب مروارید، ممکن است از دیدن دوباره جهان با همه رنگ‌های آن متعجب شوید.

۷. دردسر مضاعف

پراشیدگی نور ناشی از کدورت عدسی چشم در آب مروارید می‌تواند باعث شود که شما دو یا چند تصویر از یک شیء مشاهده نمایید. عوامل مختلفی می‌توانند باعث دوبینی شوند. برخی از این عوامل عبارت‌اند از:

  • تومور مغزی
  • تورم قرنیه
  • مالتیپل اسکلروزیس
  • سکته مغزی
  • آب مروارید

پراشیدگی نور ناشی از کدورت عدسی چشم در آب مروارید می‌تواند باعث شود که شما دو یا چند تصویر از یک شیء مشاهده نمایید. دوبینی دوچشمی، که باعث می‌شود دو تصویر تنها در صورت باز بودن هر دو چشم قابل مشاهده باشد، می‌تواند نشانه‌ای از نگرانی‌های جدی سلامتی باشد، از جمله:

  • ضربه مغزی
  • فشار خون بالا یا دیابت کنترل‌نشده
  • بیماری گریوز
  • میاستنی گراویس

دوبینی تک‌چشمی، که باعث می‌شود چندین تصویر تنها در یک چشم ظاهر گردد، به احتمال زیاد ناشی از یک مشکل در قرنیه یا عدسی چشم است. آب مروارید علت شایع دوبینی است. با بزرگ‌تر شدن آب مروارید ممکن است این اثر از بین برود.

به دکتر چشم پزشک مراجعه کنید!

آب مروارید میتواند تغییرات زیادی در بینایی ایجاد کند. آب مروارید عدسی چشم نه تنها در افراد مسن، بلکه در افراد جوان نیز رخ می‌دهد. آسیب، داروهای خاص، و شرایط ژنتیکی حتی در سنین پایین می‌تواند منجر به آب مروارید شود.

آب مروارید علت شایع دوبینی است.

باید توجه داشت که همه تغییرات بینایی نتیجه آب مروارید عدسی چشم نیستند. برخی از علائم فوق می‌توانند نشانه بیماری‌های بسیار جدی و تهدیدکننده زندگی باشند. برای بررسی تغییرات بینایی و علائم دیگری که تجربه می‌کنید به یک چشم پزشک مراجعه نمایید.

منبع: درمانکده