• آیا چشم خود را نادیده می گیرید؟

شاید زمان آن فرا رسیده باشد که نگاهی دقیق به برنامه های مراقبت از چشم خود بیندازیم تا ببینیم آیا شما به چشمانتان آسیب می رسانید.

  1. شما سالانه معاینه چشم انجام نمی دهید.

بهتر است هر ساله به پزشک چشم خود مراجعه کنید تا مطمئن شوید همه چیز خوب است ، به خصوص اگر بالای 40 سال داشته باشید. آنها بررسی می کنند که چقدر خوب می بینید و ممکن است قطره هایی در چشم شما ایجاد کنند تا مردمک چشمان گشاد یا بزرگ شوند.چشمان خود را برای بررسی مسائل جدی مانند گلوکوم ، بیماری دیابتی چشم ، یا تخریب ماکولا چک نمایید.

تعداد قطره ها برای چشمانتان بستگی به موارد زیر دارد:

  • سن
  • سلامتی کلی
  • سابقه پزشکی خانوادگی

  1. شما چشم های تحریک شده را نادیده می گیرید!!

چشم های قرمز و آبریزش که دچار خارش یا سوزش می شوند می توانند نشانه ای از آلرژی باشند. اما ممکن است دچار عفونت شوید همچنین در مواقع:

  • صدمه زدن
  • احساس آبریزش داشتن
  • حساسیت به نور
  • ترشحات غلیظ یا مخاطی و تاری دید داشته باشید که جدید باشد و بهتر نشود،

در صورت مشاهده هر یک از علائم ، فوراً به چشم پزشک مراجعه کنید. عفونت درمان نشده می تواند به چشم شما آسیب برساند. همچنین آنها را به دلیل واگیر دار بودن برخی از علائم، به افراد اطراف خود نیز گسترش دهید.

  1. آسیب دیدگی شما بررسی نمی شود

حتی اگر مسئله بزرگی به نظر نرسد ، اگر اتفاقی برای چشم شما افتاد ، در اسرع وقت به چشم پزشک مراجعه کنید. بسیار مهم است اگر شما:

  • در دیدن مشکل دارید
  • در چشم یا اطراف چشم خود احساس درد یا ناراحتی کنید
  • چشم باز نمی شود
  • خون را در سفیدی چشم خود ببینید
  • نمی توان یک چشم را مانند چشم دیگر حرکت داد
  • توجه داشته باشید که یک مردمک چشم بزرگتر است یا شکل متفاوتی نسبت به دیگری دارد

  1. فراموش نکنید که از عینک آفتابی استفاده کنید

“سایه” چشمان شما را در برابر اشعه ماورا بنفش (UV) خورشید محافظت می کند. این اشعه ها احتمال ابتلا به آب مروارید را در سن جوانی ، تخریب ماکولا یا بیماری به نام ناخنک (هنگامی که بافت روی قسمت سفید چشم شما رشد می کند) ایجاد می کند. به دنبال عینک آفتابی باشید که حداقل 99٪ از اشعه UVA و UVB را مسدود کند.

  1. شما چشمان خود را مالش می دهید

این می تواند آنها را تحریک کرده و به رگ های خونی آسیب برساند. همچنین می تواند هر آنچه شما را آزار می دهد بدتر کند. دستان شما به طور مداوم میکروب هایی را انتخاب می کنند که نیازی به نزدیک بودن آنها نیست. در صورت نیاز به لمس چشم ها ، از تمیز بودن دستان خود اطمینان حاصل کنید.

  1. شما زمان زیادی را روی صفحه نمایش می گذرانید

زیاد نزدیک مانیتور بودن و نیز دوستی زیاد با رایانه ، رایانه لوحی یا حتی تلفن هوشمند باعث کارکرد زیاد طریق عضلات چشم شما می شود. مدت زمان طولانی صفحه نمایش می تواند چشم شما را خسته و سردرد کند. قانون 20-20-20 یک راه آسان برای جلوگیری از این اتفاق است: هر 20 دقیقه به 20 فوت فاصله 20 ثانیه نگاه کنید. و برای مرطوب نگه داشتن چشمان خود اغلب پلک بزنید. محافظت در برابر نور خیره کننده روی صفحه رایانه نیز می تواند به شما کمک کند

  1. شما از تماس با لنز مراقبت صرف نظر می کنید

برای سالم نگه داشتن چشم خود ، لنز خود را با محلول توصیه شده توسط پزشک تمیز کنید – هرگز از آب و بزاق دهان استفاده نکنید وآنها را در جای مناسب نگهداری نمایید. (لنزها را هر 3 ماه عوض کنید.) بیرون آوردن آنها قبل از خواب نیز بسیار مهم است. اگر از لنزهای یکبار مصرف استفاده می کنید ، طبق توصیه پزشک آنها را بعد از استفاده به دور بیاندازید..

  1. شما با لنز های خود دوش می گیرید

دوش آب گرم می تواند احساس خوبی داشته باشد ، اما برای لنزهای تماسی مناسب نیست. آنها می توانند با میکروب های موجود در آب مخلوط شوند و این منجر به عفونت می شود. برای جلوگیری از هر مشکلی ، لنزهای خود را قبل از حمام بیرون بیاورید. یا اگر روزانه لنزهای یکبار مصرف دارید ، حتماً آنها را پس از آن یا در پایان روز دور بریزید.

  1. آرایش صورتتان را پاک نمی کنید

ذرات باقی مانده از ریمل مژه و خط چشم یا سایه چشم می توانند در چشم شما ریخته و منجر به عفونت شوند. مهم است که هر شب آرایش چشم را کاملاً پاک کنید. اگر چشمان شما قرمز است و شروع به درد می کند ، بلافاصله به پزشک مراجعه کنید.

  1. شما از عینک ایمنی استفاده نمی کنید

محافظت مناسب برای جلوگیری از آسیب دیدگی چشم، هنگام کار در خانه و یا ورزش است. بسته به کاری که انجام می دهید ، ممکن است نیاز داشته باشید:

عینک ایمنی ،یک سپر ایمنی، محافظان چشم شماست.

قبل از شروع فعالیت جدید ، مطمئن شوید چشمانتان را پوشانده اید تا چشم های شما ایمن باشد.

  1. شما سابقه خانوادگی خود را نمی دانید

برای پزشک مهم است که بداند در خانواده شما بیماری های چشمی وجود دارد یا خیر. به این ترتیب ، آنها مرتباً شما را از نظر آنها بررسی می كنند و در صورت بروز مشكل ، فوراً درمان را شروع می كنند. به عنوان مثال ، محققان تصور می كنند كه دو مورد از مهمترین علل نابینایی – گلوكوم و تخریب ماكولا – می تواند با ژنهای شما مرتبط باشد.

  1. عینک طبی خود را نمیزنید.

بینایی شما با گذشت زمان تغییر می کند. ماندن در بالای این تغییرات برای سلامت چشم مهم است. از به روز بودن نسخه و چک آپ خود اطمینان حاصل کنید ، یا مطالب دورو اطرافتان که نیاز دارید را چاپ کنید و به چشمانتان کمک کنید. ممکن است مطابقت خواندن از روی آنها برای شما دشوار باشد اما می توانند با افزایش سن به چشمان شما کمک کنند.

  1. شما سیگار می کشید

این می تواند به همان اندازه که برای سایر اعضای بدن شما مضر است ، برای چشم شما نیز مضر باشد. در این صورت شما را به احتمال زیاد میتوانید:

  • آب مروارید بگیرید
  • به عصب بینایی خود آسیب برسانید
  • دژنراسیون ماکولا داشته باشید

همه اینها می توانند منجر به کاهش بینایی شوند.

منبع: webmd