علائم چشم شما ممکن است معنی داشته باشد!

باما همراه باشید تا هریک از آنها را بررسی کنیم.

1.قرمز یا خون آلود بودن چشم ها

رگهای خونی ریز در چشم شما در صورت تحریک یا آلودگی ممکن است منقبض یا پاره شوند. همچنین این می تواند نشانه ای از آلرژی یا خشکی باشد. این بسیار رایج بوده و اغلب بدون درمان از بین می رود. اما آسیب  ها و بریدگی ها ، خراش و زخم های قرنیه چشم می تواند جدی تر باشد. اگر در چشم خود احساس درد میکنید و در عرض یک یا دو روز بهبود نیافته یا اینکه در بینایی مشکل دارید ، با چشم پزشک خود مشورت کنید.

2.احساس سوزش یا گزگز کردن

این اغلب نشانه ی خستگی یا تحریک چشم است، و بعضی مواقع احتمالاً ناشی حساسیت های فصلی، گرد و غبار یا دود است. همچنین ممکن است نشانه ای از بیماری بلفاریت( تجمع باکتری ها) باشد که در صورتی که چشمان شما اشک با کیفیت خوب یا به اندازه کافی تولید نکند ، باعث ایجاد پوسته های شوره مانند روی پلک های شما یا خشکی چشم می شود . مسئله جدی تر ، قرنیه ملتهب است که به آن کراتیت نیز گفته می شود که باید برای درمان با چشم پزشک خود مشورت کنید.

3.پوسته

وقتی اشک چشم شما خشک می شود ، می تواند پوسته ای چسبناک روی پلک ها یا مژه های شما تشکیل شود. (مانند تصویر بالا) مقدار کم آن هنگام بیدار شدن از خواب طبیعی است ، اما اگر بیش از حد معمول، زرد یا سبز است یا علائم دیگری نیز دارید باید به پزشک مراجعه کنید.چشمان همیشه صورتی مسری است. مسدود شدن مجاری اشک می تواند منجر به تجمع اشک و مایعات در چشم شما شود. همچنین می تواند غدد چربی شما را دچار مشکل کند.

4.خشک بودن یا خارش زیاد چشم

چشم های تحریک پذیر اغلب به دلیل آلرژی ، داروها ، استفاده از لنزهای تماسی ، افزایش سن ، بیماری هایی مانند آرتروز و خستگی چشم در اثر استفاده از رایانه ایجاد می شوند. قطره چشمی ممکن است کمک کند. به دنبال مواردی باشید که مرطوب کننده باشند. برای قرمزی از قطره استفاده نکنید. راه دیگر برای تسکین این است که کمپرس سرد روی چشمان خود قرار دهید. هرگز نباید با خارش چشم را مالش دهید. اگر برطرف نشد ، به پزشکی مراجعه کنید که می تواند به شما در درمان علت و نه فقط علائم کمک کند.

5.چشم های باد کرده

اغلب می توان فهمید که چه چیزی باعث این امر شده است – از آلرژی ، چشم صورتی ، یا عفونت یا التهاب تا برجستگی پلک ها ، زخم های قرنیه یا چشم سیاه. در موارد نادر ، ممکن است مشکلات تیروئید باشد. اغلب تورم به خودی خود برطرف می شود. اگر بیش از 24 ساعت طول کشید یا در بینایی خود مشکل دارید ، بلافاصله با پزشک خود تماس بگیرید.

6.چشمان آبکی

اشک چیز خوبی است. آنها چشمان شما را مرطوب نگه می دارند و به شستن چیزهایی که متعلق به شما نیستند کمک می کنند. هنگامی که چشمان شما پر از آب است ، این بدان معناست که یا اشکهای شما بیش از حد کار می کنند یا نمی توانند به طور طبیعی تخلیه شوند. این ممکن است چیزی باشد که پاک شود ، یا می تواند عفونت ، بریدگی یا تراشیدن یا مسدود شدن مجاری اشک باشد. اگر چشمان شما درد می کند، در دیدن مشکل دارید یا احساس می کنید چیزی در چشم شما است ، قطعاً باید به پزشک مراجعه کنید.

7.انقباض چشم ها و بسته شدن پلک ها

علت پلک زدن مداوم چشم ها، پخش کردن اشک و مایعات در همه ی نقاط چشم است. حرکات کوچک و ناخواسته پلک عادی است و ممکن است در صورت استراحت بیشتر یا قطع کافئین متوقف شود. اما وقتی پلک های شما بدون دلیل بسته می شوند (بلفارواسپاسم) که ممکن است ساعت ها طول بکشد یا یک طرف صورت شما سفت و منقبض شود (اسپاسم نیمه صورت)، بلافاصله با چشم پزشک خود تماس بگیرید.

8.وجود توده در اطراف چشم یا روی پلک (گل مژه)

گل مژه ها، توده های قرمز و دردناکی روی مژه ها یا زیر پلک شما هستند. آنها توسط باکتری ها ایجاد می شوند. یک برجستگی متورم در پلک شما که توسط یک غده چربی تشکیل شده است.یک حوله تمیز را در آب گرم خیس کنید ، سپس آن را حدود 10 تا 15 دقیقه ، روزانه سه تا پنج بار روی چشم خود نگه دارید. اگر این راه کمکی نکرد، برای بررسی و درمان به پزشک خود مراجعه کنید.

9. وجود شی ای در چشم ها

هرگز مالش ندهید! اگر چشمان شما اشک ندارد، پلک زدن بیشتر یا استفاده از اشک مصنوعی ممکن است به از بین بردن یا بیرون آمدن مژه یا لکه های گرد و غبار کمک کند. پلک زدن و اشک ریختن باعث کمک به بهبود التهاب چشم هایتان می شود. یک پارچه گرم روی چشم شما نیز می تواند تسکین دهنده باشد. اگر در عرض چند ساعت احساس بهتری نداشتید، این می تواند یک عفونت ، قرنیه خراشیده شده یا چیز دیگری باشد که برای کمک به درمان و بررسی آن باید به یک چشم پزشک مراجعه کنید.

10.زرد

اگر سفیدی چشم شما زرد به نظر می رسد، این نشانه ی زردی در بدن شما میباشد که  می تواند از یک بیماری کبدی، هپاتیت ، سوء مصرف الکل ، سنگ صفرا و به ندرت سرطان خبر دهد. فوراً به پزشک مراجعه کنید.

اغلب موارد لکه های زرد در چشم شما مربوط به رشد پروتئین ، چربی یا کلسیم  یا ناخنک (بافت گوشتی) است. معمولاً نیازی به معالجه این موارد نیست ، مگر اینکه آنها شما را اذیت کنند یا در بینایی شما اختلال ایجاد کنند.

11.اندازه متفاوت مردمک

مردمک ها در مرکز چشم شما برای کنترل میزان ورود نور به چشم کوچک و بزرگ می شوند. اما گاهی اوقات به نظر می رسد که در حالت کاملاً باز یا کوچک گیر کرده باشد. یا ممکن است مردمک های هر دو چشم یک اندازه نباشند. این تأثیرات می تواند به دلایل زیادی از جمله آسیب عصبی، میگرن، داروها یا جراحی چشم باشد. پزشک می تواند به شما کمک کند که دریابید مسئله جدی یا بی اهمیت است.

12.چشمان متقاطع یا چرخیده

وقتی چشمان شما در یک راستا نباشد ، آنها تصاویر مختلفی را به مغز می فرستند و باعث می شوند مغز اطلاعات چشم های ضعیف یا “تنبل” را نادیده بگیرد. استرابیسموس یا چشمهای نامرتب ، از هر 25 کودک 1 نفر را درگیر می کند. گاهی اوقات استفاده از عینک چشم ها را صاف می کند و به آنها کمک می کند تا با هم کار کنند ، اگرچه ممکن است برای اصلاح عضلات نامتعادل چشم به جراحی نیاز باشد.

13.افتادگی پلک

بعضی اوقات، یک پلک به مرور زمان افتاده و آنقدر آویزان می شود که جلوی بینایی شما را می گیرد که می توان با جراحی زیبایی آن را به حالت قبلی خود برگرداند. اما وقتی خیلی سریع آویزان شده و از خود واکنش نشان میدهند، می تواند نشانه سکته مغزی ، تومور مغزی ، بیماری عضلانی یا مشکلات عصبی باشد. اگر افتادگی شما در عرض چند ساعت یا چند روز ظاهر شد ، بلافاصله با پزشک خود تماس بگیرید.

منبع: webmd