نزدیک‌بینی در کودکان شایع‌تر از دوربینی است – دکتر محمدحسین افتخاری – جراح و متخصص بیماری‌های چشم

يك متخصص چشم با اشاره به اين كه بيش از 50 درصد مردم ايران مبتلا به يكي از انواع اختلالات و عيوب انكساري چشم هستند، عنوان كرد: نزدیک‌بینی در کودکان شايع‌تر از دوربيني است و اگر كودك تا قبل از شش سالگي با عينک درمان نشود دچار تنبلي چشم مي‌شود.

دكتر محمدحسين افتخاري در گفت‌وگو با خبرنگار «سلامت» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با اشاره به فرا رسيدن فصل بهار و تابستان و در توضيح اصول محافظت از چشم در برابر تابش اشعه‌هاي مضر نورخورشيد عنوان كرد: به‌طور كلي سه دسته عينك براي محافظت از چشم وجود دارد.

وي ادامه داد: دسته اول عينک‌هاي كار هستند كه جنبه محافظتي دارند و از پرتاب اجسام خارجي به داخل چشم جلوگيري مي‌كنند. الزام كارگران براي استفاده از اين عينک‌ها بويژه در مشاغلي نظير جوشكاري و تراشكاري ضروري است.

به گفته اين متخصص و جراح چشم، هرچند بسياري از اين افراد پس از مراجعه به پزشك عنوان مي‌كنند تعريق صورت پس از نهادن اين عينك بر چشم، آزاردهنده است و ديد را كاهش مي‌دهد اما بايد توجه داشته باشند در صورت اصابت اجسام ريز فلزي به چشم، آسيب‌هاي جبران ناپذيري به چشم وارد مي‌آيد.

نزدیک‌بینی در کودکان - دکتر محمدحسین افتخاری

دكتر افتخاري با بيان اين كه دسته دوم عينک‌ها به منظور درمان اختلالات بينايي به كار گرفته مي‌شوند، گفت: در كشورهاي آسياي شرقي درصد بالايي از مردم نزديک‌بين هستند در كشورهاي اروپايي 15 درصد و در آمريكا نيز 30 درصد مردم در پي بروز عيوب انكساري از عينک استفاده مي‌كنند.

وي افزود: در كشور ايران بيش از 50 درصد مردم مبتلا به يكي از انواع اختلالات و عيوب انكساري چشم هستند.

اين جراح و متخصص چشم، با اعلام اين مطلب كه نزدیک‌بینی در کودکان شايع‌تر از دوربيني است، اظهار كرد: اگر كودك تا قبل از شش سالگي با تجويز عينک درمان نشود دچار تنبلي چشم مي‌شود كه اگر تا 10 سالگي برطرف نشود، ممكن است تا پايان عمر قابل درمان نبوده و حتي شعاع ديدش به يك متر برسد در حالي كه چشم ظاهرا سالم است.

دكتر افتخاري عينک‌هاي آفتابي را دسته سوم عينک‌هاي موجود دانست و اظهار كرد: عينک‌هاي طبي آفتابي مناسب‌ترين وسيله محافظت كننده از چشم در برابر اشعه‌هاي مضر نور آفتاب است و لازم است افراد در هر گروه سني از عينک‌هاي آفتابي به منظور جلوگيري از تابش اشعه مضر ماوراء بنفش بر چشم‌هايشان استفاده كنند.

اين جراح و متخصص چشم با بيان اين كه استفاده از عينک‌هاي غيراستاندارد اثرات زيان‌باري بر چشم وارد مي‌كند، اظهار كرد: واضح است كه مردمک چشم به هنگام قرار گرفتن در يك فضاي تاريك گشادتر مي‌شود. قرار دادن يك عينک آفتابي بر چشم كه پوشش‌دهي كافي ندارد، تنها فضاي تاريكي ايجاد مي‌شود كه گشادتر شدن مردمک چشم را به دنبال دارد و در نتيجه اشعه بيشتري به چشم ورود پيدا مي‌كند.